  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: januszek <j...@p...irc.pl>
    Subject: Re: fotografie wojny == bezczeszczenie zwlok
    <0...@n...lechistan.com> <g7cn8l$p0t$1@inews.gazeta.pl>
    <c...@n...lechistan.com> <g7d0u9$b4c$1@inews.gazeta.pl>
    <c...@n...lechistan.com> <g7dbd4$bum$3@inews.gazeta.pl>
    <a...@n...lechistan.com> <g7fpai$epr$1@inews.gazeta.pl>
    <d...@n...lechistan.com> <g7ij02$ih0$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    Date: 9 Aug 2008 10:06:22 +0200

    Olgierd napisał(a):

    > I to jest właśnie przyczyna, dla której ja na ten temat nie chcę się
    > wypowiadać: skoro byli żołnierze, którzy odmówili wykonania tego rozkazu,
    > ponieważ *widzieli i wiedzieli* co tam jest, to oznacza, że sprawa nie
    > jest jednoznaczna.

    To zalezy w jakim kontekscie bo wojna to wojna i polega to na tym, ze
    zabija sie wroga - idealna wojna to taka, w ktorej zabije sie 100%
    ludnosci wroga (tak robia bodajze szympansy, grupa ktora wygrywa starcie
    morduje cala grupe przeciwnika).

    Dopiero ostatnio jakos tak sie porobilo, ze przyjmuje sie, ze nie wolno
    zabijac cywilow (w sensie nie zolnierzy). Przez prawie cala historie
    ludzkosci bylo odwrotnie - walczylo sie z wojskiem a zabijalo sie
    glownie cywilow.

    Czytalem teorie jakiegos naukowaca, ktory zestawil ilosc wojen z danymi
    o wielkosci w populacji mlodych mezczyzn - im ich wiecej tym wojen
    wiecej - co sugeruje, ze wojny sa li jakims tam naturalnym regulatorem.

    W tym swietle nie mordowanie cywilow na wojnie moze byc uznane jako
    oznaka slabosci i przeslanka swiadczaca o tym, ze taka nacja jest na
    drodze do upadku.

    j.

    --
    http://www.index73.pl - Artykuł 73 Konstytucji RP:
    Każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej,