  • 21. Data: 2007-07-01 12:14:44
    Temat: Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona www
    Od: Mariusz <m...@h...usunto.sk>

    Piotr Dembiński pisze:
    > To zależy od tego, co uznać za program komputerowy.

    No właśnie, czym jest program komputerowy według prawa?

    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych mówi o programie
    komputerowym, jednak nie definiuje co to jest.

    Mariusz

  • 22. Data: 2007-07-01 12:29:36
    Od: Mariusz <m...@h...usunto.sk>

    Piotr Dembiński pisze:
    > [...]
    >
    > Gdyby tak nie było, to twórcy programu OpenOffice.org mogliby sobie
    > przypisywać autorstwo wszystkich dokumentów, które są przez
    > kogokolwiek oglądane przy użyciu tego programu.

    Jednak strona internetowa (którą widzi użytkownik) wygenerowana przez
    program znajdujący się na serwerze jest jego interfejsem graficznym.
    Użytkownik komunikuje się z programem za pomocą tej strony www.

    Art. 74. pkt 2 Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje
    wszystkie formy jego wyrażenia.

    Jak należy rozumieć "forma jego wyrażenia"? Czy jest to zapis programu,
    a może program wraz z wszystkimi jego składnikami w tym również z
    interfejsem graficznym - czyli stroną www generowaną przez ten program?

    Mariusz

  • 23. Data: 2007-07-01 16:13:32
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    Mariusz napisał(a):

    > Czy dopuszczalna jest następująca sytuacja: właściciel majątkowych praw
    > autorskich modyfikuje program usuwając z niego funkcjonalność dodającą
    > do kodu strony www wysyłanego do użytkownika informację o autorze?

    Czy umowa przewidywała stworzenie kodu wysyłającego do odbiorcy
    informacje o autorze?
    Jeżeli nie, to program jest napisany niezgodnie z umową. (albo raczej -
    mógłby zostać tak potraktowany)

    MAc

  • 24. Data: 2007-07-01 17:29:48
    Od: Mariusz <m...@h...usunto.sk>

    MAc pisze:
    > Czy umowa przewidywała stworzenie kodu wysyłającego do odbiorcy
    > informacje o autorze?
    > Jeżeli nie, to program jest napisany niezgodnie z umową. (albo raczej -
    > mógłby zostać tak potraktowany)

    Jak wspominałem na samym początku, jest to umowa o pracę. Umowa ta nie
    opisuje co oraz jak mam tworzyć.

    Mariusz

  • 25. Data: 2007-07-02 08:37:52
    Od: Grzegorz <g...@p...onet.pl>

    Mariusz pisze:
> [...]
    > wszystkie strony, których jestem autorem/współautorem swoim imieniem i
    > nazwiskiem. Oznaczenia takiego dokonuję w kodzie źródłowym strony, zatem
    > nie jest ono widoczne bezpośrednio dla odwiedzających stronę www. Jednak
    > każdy kto zajrzy w kod strony bez problemu odczyta informację o
    > autorstwie strony.
    >

    > Czy pracodawca lub inna osoba posiadająca autorskie prawa majątkowe do
    > tych aplikacji www ma możliwość (bez mojej zgody) usunięcia, zmiany
    > sposobu oznaczenia, lub jakiegokolwiek innego "zakamuflowania"
    > informacji o autorstwie/współautorstwie strony?

    Witam
    Mniemam, iż jako pracownik wykonujesz aplikacje www (strony internetowe)
    na polecenie pracodawcy,czyli że do Twoich obowiązków należy tworzenie
    stron internetowych. Jeśli opisywana sytuacja tak się przedstawia, to
    niestety ale to Twój pracodawca ma wyłączne prawa autorskie (w tym
    majątkowe) do tychże skryptów. Nie ma wymogu, aby pracodawca zawarł z
    Tobą odrębną umowę.

    Twoją sytuację opisują art. 12 i 14 ustawy o prawie autorskim. Z
    przepisów tych wynika, iż w braku odmiennego zastrzeżenia, przekazując
    swemu pracodawcy utwór (stronę www) równocześnie wyrażasz zgodę na
    rozpowszechnianie tegoż utworu. A taka sytuacja już stwarza dla Ciebie
    pewne problemy. Zwróć uwagę na wyraz "w szczególności" w art.16 ->
    oznacza to że te 5 pkt nie jest zamkniętym katalogiem.

    Ponadto:
    Orzeczenie SN: wyrok SN z dnia 2001.01.09 - I PKN 493/00 OSNP 2002/17/407
    "Właścicielem praw autorskich do programu komputerowego wykonanego w
    ramach obowiązków pracowniczych jest pracodawca, chyba że w umowie o
    pracę lub umowie cywilnoprawnej strony postanowiły inaczej."

    O współautorstwie można mówić, jeśliby istniała odrębna umowa w tym
    zakresie, czyli w sytuacji gdy twórca nie był związany stosunkiem
    pracy. Tak więc współautorstwo w Twoim przypadku nie występuje.

    Pozdrawiam

    Grzegorz

  • 26. Data: 2007-07-02 08:45:00
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 02 Jul 2007 10:37:52 +0200, Grzegorz napisał(a):

    > Jeśli opisywana sytuacja tak się przedstawia, to niestety ale to Twój
    > pracodawca ma wyłączne prawa autorskie (w tym majątkowe) do tychże
    > skryptów. Nie ma wymogu, aby pracodawca zawarł z Tobą odrębną umowę.
    (...)
    > O współautorstwie można mówić, jeśliby istniała odrębna umowa w tym
    > zakresie, czyli w sytuacji gdy twórca nie był związany stosunkiem
    > pracy. Tak więc współautorstwo w Twoim przypadku nie występuje.

    Piękna wypowiedź, szkoda, że nie na temat ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://www.money.pl/forum/

  • 27. Data: 2007-07-02 09:15:44
    Temat: Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem
    Od: "ML" <o...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > pewne problemy. Zwróć uwagę na wyraz "w szczególności" w art.16 ->
    > oznacza to że te 5 pkt nie jest zamkniętym katalogiem.

    W art. 12 jest napisane, że pracownik przekazuje pracodawcy autorskie prawa
    majątkowe (a więc np. prawo do rozpowszechniania). Nie ma tam nic o autorskich
    prawach osobistych (które obejmują m. in. prawo do podpisania się pod utworem
    swoim nazwiskiem).
    W art. 16 jest zresztą napisane wprost, że autorskie prawa osobiste nie
    podlegają zrzeczeniu się ani zbyciu.

  • 28. Data: 2007-07-02 10:31:21
    Od: Grzegorz <g...@p...onet.pl>

    ML pisze:

> [...]
    > prawach osobistych (które obejmują m. in. prawo do podpisania się pod utworem

    Tak, ale jest jedno ale. Nikt z Was nie wziął po uwagę brzmienia
    orzeczenia SN. Wszyscy jednym głosem twierdzicie, iż Mariusz jest
    jedynym Twórcą stron WWW. A ja zadam pytanie czy na pewno? A może to
    właśnie podmiotowi gospodarczemu przysługują prawa autorskie osobiste?
    To jest tylko gdybanie.

    > W art. 16 jest zresztą napisane wprost, że autorskie prawa osobiste nie
    > podlegają zrzeczeniu się ani zbyciu.

    A czy ja to podważam? Chodzi o kwestię ustalenia komu one są
    przynależne. Zazwyczaj są one być przynależne i podmiotowi gospodarczemu
    i innym osobom biorącym udział przy danym projekcie. Natomiast nie
    wychodziłbym z założenia jak pozostali, że te prawa są przynależne
    wyłącznie Mariuszowi. Po wtóre, czy ktoś analizował z czyich narzędzi
    korzystał Mariusz? Nikt, a to również ma istotne znaczenie przy
    ustalaniu autorskich prawach osobistych.
    Faktem, jest, że jeśli Mariusz nie zgadza się z działaniem firmy z którą
    łączy go stosunek pracy, ma prawo do żądania zamieszczenia i jego danych
    osobistych. Ugodą więcej zyska, niż swoją postawą aby ukarać pracodawcę.
    , bo pracodawca może podnieść zarzut, że Mariusz np. wpisywał wyłącznie
    kod, który pracodawca wcześniej przygotował.. i co wówczas? Mariusz jest
    od razu na straconej pozycji.

    Grzegorz

  • 29. Data: 2007-07-02 10:37:52
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Mon, 02 Jul 2007 12:31:21 +0200, Grzegorz napisał(a):

> [...]
    > jedynym Twórcą stron WWW. A ja zadam pytanie czy na pewno? A może to
    > właśnie podmiotowi gospodarczemu przysługują prawa autorskie osobiste?

    Tak, to jest tylko gdybanie ;-)

  • 30. Data: 2007-07-02 10:42:22
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 02-07-2007 o 12:31:21 Grzegorz <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Tak, ale jest jedno ale. Nikt z Was nie wziął po uwagę brzmienia
    > orzeczenia SN. Wszyscy jednym głosem twierdzicie, iż Mariusz jest
    > jedynym Twórcą stron WWW.

    "Domniemywa sie, ze twórca jest osoba, której nazwisko w tym charakterze
    uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do
    publicznej wiadomosci w jakikolwiek inny sposób w zwiazku z
    rozpowszechnianiem utwo-
    ru."

    Skoro sie podpisal i byl jedyna osoba wykonujaca projekt to jest jedynym
    tworca. Jesli pozniej pracodawca podpis usunal albo dodal siebie jako
    wspoltworce to dokonal modyfikacji utworu bez zgody tworcy utworu
    (zakladam, ze zgody nie bylo).

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.