eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoautorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona www › Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona www
    From: Grzegorz <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: autorskie prawa osobiste (oznaczenie utworu swoim nazwiskiem) - strona
    www
    Date: Mon, 02 Jul 2007 10:37:52 +0200

    Mariusz pisze:
    > Będąc zatrudniony na podstawie umowy o pracę wykonuję aplikacje www
    > (strony internetowe).Wykorzystując autorskie prawa osobiste (Art. 16
    > pkt 1 i 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) oznaczam
    > wszystkie strony, których jestem autorem/współautorem swoim imieniem i
    > nazwiskiem. Oznaczenia takiego dokonuję w kodzie źródłowym strony, zatem
    > nie jest ono widoczne bezpośrednio dla odwiedzających stronę www. Jednak
    > każdy kto zajrzy w kod strony bez problemu odczyta informację o
    > autorstwie strony.

> [...]

    Witam
    Mniemam, iż jako pracownik wykonujesz aplikacje www (strony internetowe)
    na polecenie pracodawcy,czyli że do Twoich obowiązków należy tworzenie
    stron internetowych. Jeśli opisywana sytuacja tak się przedstawia, to
    niestety ale to Twój pracodawca ma wyłączne prawa autorskie (w tym
    majątkowe) do tychże skryptów. Nie ma wymogu, aby pracodawca zawarł z
    Tobą odrębną umowę.

    Twoją sytuację opisują art. 12 i 14 ustawy o prawie autorskim. Z
    przepisów tych wynika, iż w braku odmiennego zastrzeżenia, przekazując
    swemu pracodawcy utwór (stronę www) równocześnie wyrażasz zgodę na
    rozpowszechnianie tegoż utworu. A taka sytuacja już stwarza dla Ciebie
    pewne problemy. Zwróć uwagę na wyraz "w szczególności" w art.16 ->
    oznacza to że te 5 pkt nie jest zamkniętym katalogiem.

    Ponadto:
    Orzeczenie SN: wyrok SN z dnia 2001.01.09 - I PKN 493/00 OSNP 2002/17/407
    "Właścicielem praw autorskich do programu komputerowego wykonanego w
    ramach obowiązków pracowniczych jest pracodawca, chyba że w umowie o
    pracę lub umowie cywilnoprawnej strony postanowiły inaczej."

    O współautorstwie można mówić, jeśliby istniała odrębna umowa w tym
    zakresie, czyli w sytuacji gdy twórca nie był związany stosunkiem
    pracy. Tak więc współautorstwo w Twoim przypadku nie występuje.

    Pozdrawiam

    Grzegorz