  • 11. Data: 2010-04-01 13:32:04
    Temat: Re: Zakaz parkowania a droga wewnętrzna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Apr 2010, Gray wrote:

    > Użytkownik "Stefan" napisał

    > Gwoli ścisłości ten drugi "znak" to tablica informacyjna ustawiona przez
    > właściciela drogi. Nie jest to znak drogowy w rozumieniu Pord. Właściciel
    > drogi wewnętrznej może oczywiście ustawiać własne znaki regulujące ruch
    > pojazdów na jego terenie, ale organa państwowe nie będą ścigać za ich
    > nieprzestrzeganie. Znacznie prościej uznać, że tego "znaku" tam nie ma.
    > Wtedy sytuacja będzie jasna. Na drogach publicznych stosujemy się do znaków
    > określonych w Pord. To wszystko.

    Jeszcze sprecyzuj, czy odnosisz się do faktu że oznakowanie jest
    nieprawidłowe (znak ma zamienione słowa i opis właściciela, czego
    rozporządzenie nie przewiduje), czy tego że "nie będą ścigać za
    nieprzestrzeganie" - bo w tym drugim przypadku status pierwszych
    znaków niczym nie różni się od statusu znaku informującego
    o drodze wewnętrznej.
    Poza, rzecz jasna, tym, że wyszło iż nikogo nie obchodzi skąd
    ktoś ma wiedzieć czy dana droga jest wewnętrzna czy nie (a w
    świetle tego, nieprawidłowy znak jest *cenną* wskazówką, zaś
    "ważność" stosowania się lub nie do do znaku jest nieistotna,
    skoro kierującego obowiązuje stosowanie się do statusu drogi).

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-04-02 06:31:02
    Od: "Gray" <n...@a...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości
> [...]
    > nieprawidłowe (znak ma zamienione słowa i opis właściciela, czego
    > rozporządzenie nie przewiduje), czy tego że "nie będą ścigać za

    Oczywiście odnoszę się do obu kwestii ponieważ są ze sobą powiązane dość
    ściśle. Zasadniczo to nawet jedno wynika z drugiego. A "znak" oprócz cech
    które wpomniałeś nie ma również właściwych proporcji, rozmiarów. Krótko
    mówiąc nie spełnia ŻADNYCH cech określonych w rozporządzeniu. Przy drodze
    publicznej taka tablica nie miałaby prawa bytu, ale na prywatnej możesz
    sobie ustawić nawet ograniczenie do 200km/h jak wspomniał Stefan.

    > - bo w tym drugim przypadku status pierwszych
    > znaków niczym nie różni się od statusu znaku informującego
    > o drodze wewnętrznej.

    Nieprawda. Kierowca zobowiązany jest do przestrzegania Pord, a zatem znaków
    drogowych określonych w Pord również. Za nieprzestrzeganie pierwszego możesz
    zostać ukarany. Za nieprzestrzeganie drugiego nie. Dlatego wcześniej o tym
    wspomniałem.

    > Poza, rzecz jasna, tym, że wyszło iż nikogo nie obchodzi skąd
    > ktoś ma wiedzieć czy dana droga jest wewnętrzna czy nie

    Prawidło byłoby gdyby skrzyżowanie było oznaczone zgodnie z prawem. Czyli
    zgodnie z rozporządzeniem droga wewnętrzna powinna mieć oznaczony początek i
    koniec tak, aby kierujący wiedział jak ma się zachować w danym miejscu.
    Obowiązek oznakowania spoczywa na zarządcy drogi publicznej. Bywa, że z tego
    obowiązku się nie wywiązuje. Karanie kierowców za niewiedzę w takim
    przypadku jest nieetyczne i niemoralne, żeby nie użyć innego słowa które
    wprost się ciśnie na usta. Podobnie jak dać w prezencie kilkaset tysięcy
    złotych na ławce w parku wraz z bukietem kwiatów, a potem oskarżyć o
    korupcję ;-). Tylko kaliber inny. W naszym kraju niestety jest duże
    przyzwolenie społeczne na takie zachowania.

> [...]
    > "ważność" stosowania się lub nie do do znaku jest nieistotna,
    > skoro kierującego obowiązuje stosowanie się do statusu drogi).

    W tym wypadku niewiele daje, ponieważ drogi nie łączą się w skrzyżowanie. A
    kierowcę obowiązują w pierwszej kolejności znaki drogowe. Gorzej gdy ich
    brak.

    --
    Gray

  • 13. Data: 2010-04-02 10:05:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Apr 2010, Gray wrote:

> [...]
    > które wpomniałeś nie ma również właściwych proporcji, rozmiarów. Krótko
    > mówiąc nie spełnia ŻADNYCH cech określonych w rozporządzeniu.

    Zgoda.
    Za to (zrozumiale) opisuje stan prawny :)

    [...]
    > Nieprawda. Kierowca zobowiązany jest do przestrzegania Pord, a zatem znaków
    > drogowych określonych w Pord również. Za nieprzestrzeganie pierwszego możesz
    > zostać ukarany.

    Z naciskiem na "możesz" - miałem na myśli to, że w przypadku znaków
    postawionych na terenie niepublicznym nie bedącym obszarem zamieszkania
    PoRD działa *TYLKO* w zakresie "niebezpieczeństwa".
    Znajdź mi teraz niebezpieczeństwo powodowane *konkretnym* znakiem
    zakazu zatrzymywania się ze zdjęcia (o niego było pytanie).
    Bo dopiero kiedy je *spowodujesz* możesz zostać ukarany.

    > Za nieprzestrzeganie drugiego nie.

    Kiedy pic w tym, że nieprzestrzeganie tego "nieznaku" jest tak naprawdę
    wymuszone innym przepisem.
    Jak ktoś się uprze "niewiedzieć że to koniec drogi wewnętrznej bo znak
    mu się nie widzi", to co najwyżej dostanie najwyższy przydział kary,
    za to że łamie przepis nadrzędny (ten który nie uzależnia statusu
    drogi a tym samym obowiązków kierującego od oznakowania) i niejako
    w bonusie - za ośli upór, bo "z łatwością mógł się dowiedzieć" (ze
    znaku, tego "nieprzepisowego" znaku).

> [...]
    > obowiązku się nie wywiązuje. Karanie kierowców za niewiedzę w takim
    > przypadku jest nieetyczne i niemoralne, żeby nie użyć innego słowa

    Dobra, dobra.
    Zmierzałem w tę stronę, że tak naprawdę ten "nieprzepisowy znak",
    mimo swojej nieprzepisowości, ma jak najbardziej *istotne* znaczenie.

    Za to znak zakazu zatrzymywania się, mimo że jak najbardziej obowiązuje,
    (a obowiązuje równie dobrze np. u mnie w mieszkaniu), jakoś tak
    nie ma zastosowania. Z przyczyny określanej słowami "nie podlega".

    > W tym wypadku niewiele daje, ponieważ drogi nie łączą się w skrzyżowanie.

    Manipulujesz :>
    Przecież na zdjęciu widać, że to coś, czym jedzie kierowca, w głębi
    (za znakiem nakazu jazdy na wprost) ma skrzyżowanie.
    I *TAM* zaczyna być istotne, czy kierowca jedzie drogą publiczną czy
    wewnętrzną - a skąd ma to wiedzieć, jeśli nie z wcześniejszego
    znaku?

    > kierowcę obowiązują w pierwszej kolejności znaki drogowe.

    ...wróćmy do znaku zakazu zatrzymywania się.
    Na jakiej podstawie, jeśli rozporządzenie traci moc ustawową?
    (rozporządzenie ma moc TYLKO w zakresie nadanym w ustawie i nie
    może jej przekraczać).

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2010-04-02 12:33:36
    Od: "Gray" <n...@a...com>

> [...]
    > zakazu zatrzymywania się ze zdjęcia (o niego było pytanie).
    > Bo dopiero kiedy je *spowodujesz* możesz zostać ukarany.

    Aaa, to tu masz problem ;-). Widzisz, znaki drogowe ustawia się zgodnie z
    rozporządzeniem, jak mówiliśmy wcześniej. Własne znaki wg. "widzimisie"
    można sobie ustawiać na własnej drodze. Dlatego ja raczej założyłbym, że te
    pierwsze stoją we właściwym miejscu, bo zgodnie z rozporządzeniem powinny i
    ZDM powinien posłużyć się aktualnymi mapami terenu. Ty po prostu zakładasz,
    że tablica PKP została ustawiona dokładnie w tym miejscu gdzie się kończy
    droga wewnętrzna, co nie musi być prawdą z powodów j.w. Ale tę tablicę
    możesz potraktować zupełnie nieobowiązująco, bo to nie znak drogowy.

> [...]
    > drogi a tym samym obowiązków kierującego od oznakowania) i niejako
    > w bonusie - za ośli upór, bo "z łatwością mógł się dowiedzieć" (ze

    No i właśnie po to są klasyfikowane znaki drogowe, żeby takich wątpliwości
    nie było. Udaj, że nie widzisz tabliczki PKP i po problemie. W tym momencie
    to właśnie ona w opisany przez Ciebie sposób może budzić wątpliwości
    interpretacyjne. W tym wypadku jest całkowicie zbędna.

    > Dobra, dobra.
    > Zmierzałem w tę stronę, że tak naprawdę ten "nieprzepisowy znak",
    > mimo swojej nieprzepisowości, ma jak najbardziej *istotne* znaczenie.

    No właśnie nie ma żadnego. Tylko może zmylić kierowców.

    > Za to znak zakazu zatrzymywania się, mimo że jak najbardziej obowiązuje,
    > (a obowiązuje równie dobrze np. u mnie w mieszkaniu), jakoś tak
    > nie ma zastosowania. Z przyczyny określanej słowami "nie podlega".

    No właśnie. Bo zakładasz, że tablica PKP to znak drogowy. Znak zakazu za to
    jest znakiem drogowym.

> [...]
    > I *TAM* zaczyna być istotne, czy kierowca jedzie drogą publiczną czy
    > wewnętrzną - a skąd ma to wiedzieć, jeśli nie z wcześniejszego

    Eee, no. W rozporządzeniu jest napisane o oznakowaniu *miejsca połączenia*
    czyli okolice tablicy PKP, a nie TAM. Jeśli TAM nie ma znaków jest to
    skrzyżowanie dróg równorzędnych. Jedziesz tak samo jakby tabliczki PKP nie
    było. No chyba że widziałeś wcześniej tabliczkę PKP informującą o początku
    drogi wewnętrznej i pomyślałeś że to znak drogowy ;-) i wypatrujesz końca od
    bliżej nieokreślonego czasu...

    > ...wróćmy do znaku zakazu zatrzymywania się.
    > Na jakiej podstawie, jeśli rozporządzenie traci moc ustawową?
    > (rozporządzenie ma moc TYLKO w zakresie nadanym w ustawie i nie
    > może jej przekraczać).

    Wystarczy założyć, że znak drogowy umieszczono zgodnie z prawem. Zatem w
    miejscu gdzie może obowiązywać i tym samym obowiązuje. Przecież po to są
    znaki...tak powinno być, zdaje się. Nie zakładam, że jedzie wariat
    cieżarówką ze znakami drogowymi i wbija gdzie ma ochotę.

    Pzdr.
    --
    Gray

  • 15. Data: 2010-04-02 12:38:15
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Gray pisze:
> [...]
    > znaki...tak powinno być, zdaje się. Nie zakładam, że jedzie wariat
    > cieżarówką ze znakami drogowymi i wbija gdzie ma ochotę.

    Ten znak tak czy inaczej jest podejrzany, bo tabliczka "dotyczy również
    chodnika" jest bezsensu, bo wg aktualnego pord sam znak zapewnia, że
    dotyczy...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 16. Data: 2010-04-02 12:42:34
    Od: "Gray" <n...@a...com>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" napisał w wiadomości

    > Ten znak tak czy inaczej jest podejrzany, bo tabliczka "dotyczy również
    > chodnika" jest bezsensu, bo wg aktualnego pord sam znak zapewnia, że
    > dotyczy...

    To teraz dotyczy dwa razy bardziej ;-) A wątpliwości jak widać się
    pojawiają...

    Pzdr.
    --
    Gray

  • 17. Data: 2010-04-02 20:07:32
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    Gray pisze:
> [...]
    > mówiąc nie spełnia ŻADNYCH cech określonych w rozporządzeniu. Przy drodze
    > publicznej taka tablica nie miałaby prawa bytu [...]

    No bez przesady...
    Przepisy podają również barwę i odblaskowość znaków, kąty pochylenia
    (np. dla B-27) i mnóstwo innych parametrów. Zgaduję, że na podstawie
    różnic z ustawą można by probować 'uwalić' całe mnóstwo stojących i
    obowiązujacych znaków.

    Osobiscie traktuje znak ze zdjecia jako obowiazujacy, mimo tego ze
    (teraz juz) wiem ze tekst, czcionka i wymiary powinny byc inne. Jadac
    samochodem nie analizuje znakow drogowych pod katem tego czy sa zgodne z
    ustawa, co wiecej nie znam definicji wszystkich znakow (oprocz,
    oczywiscie, ich znaczenia).

  • 18. Data: 2010-04-02 21:05:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Apr 2010, Gray wrote:

    > Aaa, to tu masz problem ;-)

    Nie tyle mam, co ujawniam, i nie mój, a kierującego który się
    znajdzie w tym miejscu :)

    > Widzisz, znaki drogowe ustawia się zgodnie z rozporządzeniem,

    E tam. Sam niżej użyłeś właściwego określenia ;>
    Brzmi ono: "powinno się".
    I *nie jest* ono tożsame ze stwierdzeniem "ustawia się".
    Stawiacze znaków niczym nie różnią się np. od kierujących,
    i tak samo kończy się *zakładanie* że *wszyscy* przestrzegają
    przepisów. Jakby założenie było prawdziwe, wypadki co
    najmniej wyglądałyby inaczej.

    > jak mówiliśmy wcześniej. Własne znaki wg. "widzimisie"
    > można sobie ustawiać na własnej drodze.

    No toż tłumaczę, że na zdjęciu (zakładając że "nieznak" o końcu drogi
    wewnętrznej stoi w dobym miejscu) WŁAŚNIE TAK STOJĄ - na własnej,
    wewnętrznej drodze PKP.
    A Ty im nadajesz jakąś magiczną moc, wynikła tylko z tego, że są
    zgodne z rozporządzeniem dotyczącym znaków.
    Za to odmawiasz owej "mocy" znakowi niezgodnemu z rozporządzeniem,
    który stoi w roli informacji o *rzeczywistym* zobowiązaniu
    kierującego, które ma miejsce niezależnie od tego czy znak jest
    czy nie (i brak znaku co najwyżej może przyczynić się do nieświadomości
    kierującego).

> [...]
    > ZDM powinien posłużyć się aktualnymi mapami terenu. Ty po prostu zakładasz,
    > że tablica PKP została ustawiona dokładnie w tym miejscu

    Tak.
    Bo wiele na to wskazuje.
    I nie sądzę żeby PKP samoistnie dokładało znak, za to komuś by groziło
    5000 zł bodaj :)
    Inna sprawa, że do rozstrzygnięcia które z naszych założeń jest
    prawdziwe, trzeba by własnie ewidencję gruntów sprawdzić.
    Włącznie z tym, czy przypadkiem PKP np. nie wydzierżawiła gruntu
    miastu na drogę i o tym zapomniała, bo wykluczyć nie można
    a rację byś wtedy miał oczywistą.

> [...]
    > to właśnie ona w opisany przez Ciebie sposób może budzić wątpliwości
    > interpretacyjne. W tym wypadku jest całkowicie zbędna.

    Napis "PKP" jest zbędny, czy znak jest zbędny - zakładając że jednak
    tam *JEST* koniec drogi wewnętrznej?

    > No właśnie. Bo zakładasz, że tablica PKP to znak drogowy.

    Ależ nie.
    To "informacja luzem", przypominająca o czymś, co kierujący powinien
    wiedzieć z definicji, jego zmartwienie - skąd.
    Rejestr gruntów jest jawny, może stamtąd ;)
    (reklamacje składać proszę do Sejmu, nie do mnie).
    I przypomnę że to działa w obie strony - wide sprawa pijanych
    rowerzystów, skutecznie broniących się brakiem uchwały Rady Miasta
    w zakresie wyznaczenia dróg publicznych.

    > Znak zakazu za to jest znakiem drogowym.

    Ale jego skuteczność zależy od miejsca w którym stoi.

> [...]
    > drogi wewnętrznej i pomyślałeś że to znak drogowy ;-) i wypatrujesz końca od

    Nie tak, wjeżdżasz na teren PKP, masz niczym nie poparte przekonanie,
    zgodne przypadkiem z prawdą, że to teren PKP, i teraz wyjeżdżasz z rzeczonego
    terenu.

    > Wystarczy założyć, że znak drogowy umieszczono zgodnie z prawem.

    Takie założenie do niczego nie uprawnia.
    Równie dobrze mogę założyć że kierowca jadący drogą poprzeczną (względem
    "mojej") z mojej lewej strony i sygnalizujący zamiar skrętu w (swoje)
    prawo zgodnie z prawem skręci tak jak sygnalizuje.
    Jak założenie okaże się błędne, to sam wiesz co.

    Skoro przepis *NIE* uzależnia skuteczności znaku od zgodności z prawem
    jego ustawienia (a NIE uzależnia), to moje założenia sobie mogę...

    > Zatem w
    > miejscu gdzie może obowiązywać i tym samym obowiązuje. Przecież po to są
    > znaki...tak powinno być, zdaje się.

    Dobrze ująłeś: powinno :)
    Ale w przypadku kiedy jest inaczej niż powinno, zaczyna się kołomyja
    z określaniem który przepis jest "ważniejszy".
    A tak się składa, że regulacja o drodze wewnętrznej jest w ustawie,
    zaś definicja znaku - w rozporządzeniu.
    I jest taka formułka łacińska... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-04-05 18:42:47
    Od: "Gray" <n...@a...com>

    > Nie tyle mam, co ujawniam, i nie mój, a kierującego który się
    > znajdzie w tym miejscu :)

    Ujawniasz domniemany problem, domniemanego kierowcy, który kiedyś, w
    przyszłości mógłby przejeżdżać tą drogą? ;-)) No to sorki, to rzeczywiście
    problem jest gdzie indziej. Ale cieszę się, że się wreszcie podzieliłeś
    swoją hipotezą, łatwiej się teraz odnieść.

> [...]
    > i tak samo kończy się *zakładanie* że *wszyscy* przestrzegają
    > przepisów. Jakby założenie było prawdziwe, wypadki co

    No tak...Ja wiem, że przepisy przepisami, a kierujący i tak zrobi co będzie
    chciał. Ale przy takim założeniu wogóle dyskusja jest zbędna. Identycznie
    jak wszystkie znaki i "nieznaki" oraz reszta przepisów.

    > No toż tłumaczę, że na zdjęciu (zakładając że "nieznak" o końcu drogi
    > wewnętrznej stoi w dobym miejscu) WŁAŚNIE TAK STOJĄ - na własnej,
    > wewnętrznej drodze PKP.

    A ja tłumaczę, że twoje założenie może być całkowicie błędne. Właśnie z tego
    powodu, że jest ustawiony na prywatnej drodze i miejsce jego ustawienia nie
    jest regulowane w żaden sposób.

    > A Ty im nadajesz jakąś magiczną moc, wynikła tylko z tego, że są
    > zgodne z rozporządzeniem dotyczącym znaków.

    To nie magia. To Pord. Masz prawo jazdy?;-)

    > Za to odmawiasz owej "mocy" znakowi niezgodnemu z rozporządzeniem,
    > który stoi w roli informacji o *rzeczywistym* zobowiązaniu

    Racja.
    Znak drogowy posiada moc wynikającą z Pord. Moc obligującą do jego
    przestrzegania. Dowolna tabliczka wykonana przez kogokolwiek - nie
    Rozwiń myśl o roli informacji o rzeczywistym zobowiązaniu wypływającym z
    prywatnej tabliczki przy drodze i dlaczego jak domniemuje miałaby mieć
    większą "moc" od znaku drogowego. Ten pewnie mówi dla odmiany o
    nierzeczywistym zobowiązaniu? Czyli tabliczki i szyldy ustawia się z z
    ważnych rzeczywistych powodów, a znaki drogowe dla "jaj"? ;-). Pisz do Sejmu
    nie zwijają znaki drogowe ;-)

    > Tak.
    > Bo wiele na to wskazuje.

    Ok. Co takiego?

    > I nie sądzę żeby PKP samoistnie dokładało znak, za to komuś by groziło
    > 5000 zł bodaj :)

    Osobiście podejrzewam, że tablica stała tam wcześniej. Przed położeniem
    polbruku ;-)

> [...]
    > Włącznie z tym, czy przypadkiem PKP np. nie wydzierżawiła gruntu
    > miastu na drogę i o tym zapomniała, bo wykluczyć nie można

    Przy okazji ewentualnego zdarzenia, na pewno sąd poprosi ZDM o aktualną mapę
    wraz z oświadczeniem o stanie własności. Dzierżawa ewentualna nie ma nic do
    rzeczy.

    > Napis "PKP" jest zbędny, czy znak jest zbędny - zakładając że jednak
    > tam *JEST* koniec drogi wewnętrznej?

    Z treści wynika, że tabliczka. I dokładnie to miałem na myśli. Dodam, że
    jakakolwiek w kontekście dokładnie tej sytuacji, nie kierowcy który kiedyś
    tą drogą itd...w przyszłości...

    > Ależ nie.
    > To "informacja luzem", przypominająca o czymś, co kierujący powinien
    > wiedzieć z definicji, jego zmartwienie - skąd.

    W tej sytuacji zupełnie zbędna.

> [...]
    > rowerzystów, skutecznie broniących się brakiem uchwały Rady Miasta
    > w zakresie wyznaczenia dróg publicznych.

    Nie wiem o co chodzi z tymi rowerzystami. Jeśli dobrze zrozumiałem to nie
    problem działania w obie strony tylko bałaganu w papierach. W przeciwnym
    razie nie mogłoby działać raz tak raz tak, ale jednakowo.

> [...]
    > prawo zgodnie z prawem skręci tak jak sygnalizuje.
    > Jak założenie okaże się błędne, to sam wiesz co.

    To znaczy, że skręci pod prąd w jednokierunkową i popełni wykroczenie łamiąc
    przepis. A ty jak najbardziej masz prawo ufać, że inni poruszają się w
    zgodzie z przepisami i jest to zapisane w Pord.

    > Skoro przepis *NIE* uzależnia skuteczności znaku od zgodności z prawem
    > jego ustawienia (a NIE uzależnia), to moje założenia sobie mogę...

    Nie uważam, żeby dodatkowo był wymagany zapis uzależniający przepis od
    zgodności z prawem, ponieważ znaki oraz sposób ich umieszczenia definiuje
    prawo, a więc domyślnie są zgodne z prawem, chyba że to prywatna tabliczka
    na prywatnym terenie.

> [...]
    > z określaniem który przepis jest "ważniejszy".
    > A tak się składa, że regulacja o drodze wewnętrznej jest w ustawie,

    No ja tu żadnych sprzeczności nie widzę, żeby oceniać ważność.
    Rozporządzenie uzupełnia ustawę i tyle. Ale zgadzam się, że sprawca w celu
    uniknięcia odpowiedzialności może wymyślać różne linie obrony, a młodzi
    sędziowie czerpiący doświadczenie życiowe z Cartoon Network mogą się z tym
    zgodzić ;-))

    Pzdr.
    --
    Gray

  • 20. Data: 2010-04-05 19:12:11
    Od: "Gray" <n...@a...com>

    Użytkownik "Stefan" napisał w wiadomości

> [...]
    > nie analizuje znakow drogowych pod katem tego czy sa zgodne z ustawa, co
    > wiecej nie znam definicji wszystkich znakow (oprocz, oczywiscie, ich

    Oczywiście wszystko można sprowadzić do absurdu. Ale znak przedstawiony na
    zdjęciu jest diametralnie inny. Wydawałałoby się to oczywiste bez używania
    specjalistycznych narzedzi i mierzenia odblaskowości. Każdy jesli nie w
    Kodeksie Drogowym lub innych publikacjach papierowych i internetowych to w
    rzeczywistości widział znak "droga wewnętrzna" nieraz stojący przy drodze i
    jest w stanie określić przez proste porównanie, że ten jest inny. Jeden
    wielki podłużny, drugi mały prawie kwadratowy.Pomijam inne cechy. To
    przesada jest? Naprawdę potrzeba analizy?

    Pzdr.
    --
    Gray