  • 281. Data: 2011-12-27 08:59:50
    Temat: Re: Urlop na żądanie
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Prowadzenie działalności gospodarczej to pikuś w porównaniu z posiadaniem
    > pracowników. Ale masz rację. Nie ma obowiązku zatrudniania na etat.
    > I tylko w gazetach pojawiają się "sporadycznie" jakieś mało wiarygodne
    > informacje jakoby w Polsce był duży odsetek "umów śmieciowych".

    Jeśli ktoś chce podpisywać umowy śmieciowe to podpisuje... Zresztą są
    tak nazywane czasem dlatego, że państwu wpada mniej pieniędzy. Sam
    pracowałem na takie umowy również nie raz i nie uważam ich za śmieciowe,
    są po prostu w pewnych wypadkach mniej wygodne, gdy trzeba wszystko
    wynegocjować i zapisywać w wielkiej "litanii" za co kto jest
    odpowiedzialny i kto za co płaci. Ale to chyba znowu argument nie w tym
    kierunku.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 282. Data: 2011-12-27 09:02:03
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Czyli rozumiem, że jak jesteś na delegacji jako osoba prowadząca DG,
    > to ktoś Ci za podróże płaci, czy tak?

    Inny zakres odpowiedzialności. Praca na etacie to co innego niż praca na
    DG, tak jak kupowanie w sieci sklepów IKEA, a zamówienie zestawu mebli u
    wykonawcy. Niby mebel jest mebel, ale koszt i odowiedzialność inaczej
    sie rozkłada.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 283. Data: 2011-12-27 09:23:53
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Jeśli ktoś chce podpisywać umowy śmieciowe to podpisuje...

    No proszę. Ewidentnie widać że dyskutujesz teraz z pozycji specjalisty,
    więc Twoje spojrzenie jest cokolwiek zakrzywione.

> [...]
    > wynegocjować i zapisywać w wielkiej "litanii" za co kto jest
    > odpowiedzialny i kto za co płaci. Ale to chyba znowu argument nie w tym

    To jest argument dokładnie w tym kierunku. Umowy inne niż umowa o pracę
    są dobre dla specjalistów (np. branży IT), bo dają im więcej korzyści
    niż stabilizacja z umowy o pracę (dobry specjalista jest rozchwytywany,
    więc nie potrzebuje takiej stabilizacji w jednej firmie).

    W mniej komfortowych przypadkach to "pracodawca" występuje z pozycji
    silniejszej strony negocjacyjnej i nie ma wtedy wielkiej "litanii"
    przywilejów wpisywanych w umowę.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 284. Data: 2011-12-27 09:25:23
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > DG, tak jak kupowanie w sieci sklepów IKEA, a zamówienie zestawu mebli u
    > wykonawcy. Niby mebel jest mebel, ale koszt i odowiedzialność inaczej

    Czyli nie płaci?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 285. Data: 2011-12-27 09:45:18
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Czyli nie płaci?

    Co płaci albo nie? Czy ktos mi płaci, jeśli myję okna u siebie w domu?

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 286. Data: 2011-12-27 10:58:09
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Co płaci albo nie? Czy ktos mi płaci, jeśli myję okna u siebie w domu?

    No to czemu uważasz, że pracodawca jest jakoś szczególnie uprzywilejowany?
    Czy jakaś forma wykonywania pracy gwarantuje odpłatności za czas spędzony
    w podróży, w czasie delegacji?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 287. Data: 2011-12-27 11:26:38
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No to czemu uważasz, że pracodawca jest jakoś szczególnie uprzywilejowany?

    A gdzie pisałem o jakichkolwiek przywilejach.

    > Czy jakaś forma wykonywania pracy gwarantuje odpłatności za czas spędzony
    > w podróży, w czasie delegacji?

    Co to ma do rzeczy? Pokazałem, że pracownik jest zobligowany do
    poświęcenia swojego cennego czasu i nie jest mu to wyrównywane. Pisałeś,
    że jest. Wiec pokazuje Ci, że nie jest. Jest to ryzyko bycia
    pracownikiem. Tak jak ryzyko posiadania pracowników polega na tym, że
    pracownik 1) może zachorować, 2) może pójść na urlop na żądanie.
    Oczywiście w sposób nieformalny mozna się umówić obustronnie, że
    pracownik nie będzie brał urlopu na żądanie, a pracodawca nie będzie
    zaskakiwał delegacjami. To można i czasem to działa.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 288. Data: 2011-12-27 13:28:07
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    [...]

    > Co to ma do rzeczy? Pokazałem, że pracownik jest zobligowany do
    > poświęcenia swojego cennego czasu i nie jest mu to wyrównywane. Pisałeś,
    > że jest.

    Ależ jest. Nie jest czas za dojazd. Za dojazd do pracy też nie.

    > Wiec pokazuje Ci, że nie jest. Jest to ryzyko bycia pracownikiem.

    Raczej "ryzyko pracy poza domem".

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 289. Data: 2011-12-27 13:41:40
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    > On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski<kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]

    A teraz podaj kontekst - co ma jedno do drugiego - przywilej wysłania
    kogoś w delegację, jeśli jest taka potrzeba, a to, że nikt nie zapłaci
    mi za mycie własnych okien? Bo jeśli do tego się odnosiłeś to równie
    dobrze mogę zapytać o cokolwiek niezwiązanego i na tej podstawie
    udowodnić, że nie masz racji.

    > Ależ jest. Nie jest czas za dojazd. Za dojazd do pracy też nie.

    Tylko, że dojazd do pracy jest wliczony w standardowy tryb pracy - nie
    jest właśnie obarczony ryzykiem wydłużenia go. Coś jak planowany urlop.
    Natomiast wyjazd w delegacje jest dodatkowym czasem, tak jak dodatkowym
    kosztem jest ryzyko, że pracownik weźmie urlop na żądanie.

    > Raczej "ryzyko pracy poza domem".

    tzn?

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 290. Data: 2011-12-27 14:44:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-12-27, Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > A teraz podaj kontekst - co ma jedno do drugiego - przywilej wysłania
    > kogoś w delegację, jeśli jest taka potrzeba, a to, że nikt nie zapłaci
    > mi za mycie własnych okien?

    Co kontekst? Kontekst jest dokładnie taki:
    "Tylko za czas pracy, ew podróżowania w czasie, w którym normalnie jesteś
    w pracy. Taki przywilej pracodawcy..."

    Nic mniej, nic więcej. Pytam skąd ten "przywilej" Ci wyszedł, bo
    jakoś nie umiem się doszukać.

    > Bo jeśli do tego się odnosiłeś to równie dobrze mogę zapytać o cokolwiek
    > niezwiązanego i na tej podstawie udowodnić, że nie masz racji.

    Ale to przecież Ty wyciągnąłeś jakiś przywilej z normy.

    > Tylko, że dojazd do pracy jest wliczony w standardowy tryb pracy - nie
    > jest właśnie obarczony ryzykiem wydłużenia go.

    Zależy od pracy. Jak zwykle.

    > Natomiast wyjazd w delegacje jest dodatkowym czasem, tak jak dodatkowym
    > kosztem jest ryzyko, że pracownik weźmie urlop na żądanie.

    Zależy od pracy i lokalizacji.

    > tzn?

    O ile pracujesz poza domem to "dojazd" na miejsce pracy jest Twoim
    ryzykiem, za który Ci nikt nie zapłaci "osobno". Musisz go sobie skalkulować
    tak, by Ci się opłacało. Dotyczy to umowy o pracę, dzieła, zlecenia,
    działalności, czy czego tam chcesz.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl