eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUciążliwi sąsiedzi, spalony samochód i art. 54 ust. 1 konstytucji › Uciążliwi sąsiedzi, spalony samochód i art. 54 ust. 1 konstytucji
    From: "Czapla" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Uciążliwi sąsiedzi, spalony samochód i art. 54 ust. 1 konstytucji
    Date: 24 Mar 2008 18:38:24 +0100

    Witam.

    Jest sobie rodzina, powiedzmy to nieco uciążliwa dla sąsiadów, oczywiście
    według tych ostatnich. Sąsiedzi od dłuższego czasu wymyślają różne sposoby na
    rozwiązanie problemu a czynią to na ogólnodostępnym internetowym forum pewnej
    gazety, której nazwy oczywiście nie podam, bo inteligentni od razu ją ustalą a
    opinia inteligentnych inaczej mnie nie interesuje :). Jako że obydwie
    skonfliktowane strony dysponują internetem dyskusja przybiera miejscami formę
    nieco mało cywilizowaną, konkretnie lecą tam podobno często słowa na 8 i 11
    literę alfabetu, groźby karalne, wyzwiska no i w ogóle podobno wesoło jest,
    dużo weselej niż na tutejszej grupie :). Trwa to już parę lat i pewnie tak
    szybko się nie skończy. Kto ma odrobinę oleju w głowie a sprawa go interesuje
    to bez kłopotu sobie to forum wygoogluje.

    Jakiś czas temu podpalono samochód pewnej znanej działaczki z dużej partii
    politycznej. Wieloletnia działalność tejże działaczki jest nie na rękę bardzo
    szeroko rozumianym różnym kręgom, środowiskom i gremiom z wielu organów,
    partii, organizacji czy stowarzyszeń (również tych mniej formalnych), przy czym
    dotyczy to także niektórych osób z jej macierzystej partii. Kto podpalił
    samochód do dzisiaj nie ustalono, w każdym razie ze względu na jej wcześniejszą
    i obecną działalność mógł to być cały legion osób zainteresowanych. Tak się
    złożyło, że pożar samochodu był w okolicy gdzie trwa ten wieloletni sąsiedzki
    konflikt. Ktoś w pewnym momencie zasugerował na tym forum internetowym, że
    należy zainteresować policję tezą, jakoby to przedstawiciele tej uciążliwej
    rodziny mogli mieć związek z pożarem. Chodziło zdaje się o to, że wtedy
    bardziej energiczne zainteresowanie policji wspomnianą rodziną spowoduje wzrost
    bezpieczeństwa i powszechnego szczęścia w okolicy. Coś tak na kształt tego
    kawału z czasów komuny o darmowym przekopaniu ogródka przez funkcjonariuszy
    (facet sam na siebie anonimowo donosi, że ma zakopane w ogrodzie ulotki
    antykomunistyczne a milicja poważnie traktując tego typu donosy przekopuje mu
    za darmo ten ogródek i oczywiście nic nie znajduje). Ja to oczywiście
    odebrałbym taki tekst jako doskonały żart, podobnie jak większość czytających.
    Włączyło się w ten konkretny wątek trochę internautów, komentując sytuację na
    wiele sposobów, oczywiście z polemiczną swadą. Nie czytałem tego wątku
    osobiście, ale z drugiej ręki wiem, że były tam też opinie całkowicie neutralne
    i nie mające związku z samym podpaleniem, np. opinie osób, którym się spodobał
    lub nie spodobał pomysł osoby rozpoczynającej wątek.
    Otóż policja ustaliła i przesłuchała te osoby, które raczyły się odezwać w
    wątku. Podobno wszystkie. Również te, co komentowały sam pomysł internauty a
    nie podpalenie. Świadczy to zapewne o tym, że policja nie ma żadnej wiedzy o
    prawdziwych sprawcach podpalenia, ale taki dostali rozkaz, a rozkaz jak wiadomo
    nie gazeta, służy nie tylko do czytania. W związku z powyższym mam pytanie, czy
    takie działania organów nie są złośliwą szykaną naruszającą prawo obywatela do
    swobodnego wyrażania poglądów zagwarantowane art. 54 ust. 1 konstytucji?
    Przecież po takiej akcji każdy się będzie bał wypowiedzieć na jakikolwiek
    temat, bo zawsze przesłuchanie można uzasadnić podpaleniem samochodu,
    przebiciem opon, podłożeniem atrapy bomby na pobliskim przystanku albo
    tajemniczą chorobą psa polityka mieszkającego w pobliżu. O samej uciążliwości
    takich przesłuchań nie wspomnę (konieczność zwolnienia się z pracy), o
    marnowaniu pieniędzy podatnika takoż, bo właścicielka spalonego samochodu
    podobnie jak i jej partia walczy o tanie państwo. Nie podoba mi się tylko
    szybkość z jaką portal tej gazety udostępnił dane internautów organom. Ciekawe
    kto będzie teraz czytał gazetę, która pomaga organom ustalić osoby wyrażające
    swoje prywatne opinie na jej forum? (chodzi oczywiście o te opinie neutralne).

    Na wszelki wypadek, znając brak poczucia humoru pracowników pewnych instytucji
    informuję co następuje:
    Nie wiem, kto podpalił samochód Julii P., nie wiem gdzie jest ul. Różana, nie
    czytałem wątku dotyczącego konfliktu sąsiedzkiego. Sprawę znam od przypadkowo
    poznanej w tramwaju osoby, która podobno została przesłuchana w tej sprawie. Ta
    osoba to mężczyzna albo kobieta, nie zapamiętałem zupełnie jej wyglądu bo
    akurat nie miałem okularów, nie pamiętam też daty rozmowy, numeru linii
    tramwajowej, numeru bocznego wagonu, szerokości torów, nie wiem czy to był
    pierwszy wagon, czy drugi. Nie wiem również czy mój rozmówca mówił prawdę. Nie
    pamiętam ani daty rozmowy, ani tego czy to był tramwaj czy też może autobus lub
    pociąg. Z całej tej sprawy na pewno to pamiętam tylko ten art. 54 ust. 1
    konstytucji.

    Pozdrawiam

    Czapla