  • Data: 2004-10-13 13:39:31
    Temat: Re: za duzy przelew
    Od: Tomasz Bidermann <z...@i...city> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 13 Oct 2004 15:02:10 +0200 Yoshua in message
    <416d272d$1@news.vogel.pl> wrote:

    > jak co miesiac moje wynagrodzenie za prace jest przelewane na moje konto
    > osobiste, w tym miesiacu jednak pojawil sie problem, bo nie wiem kto sie
    > pomylil, ale dostalem duzo wiecej pieniedzy niz zarobilem, albo pracodawca
    > wykonujac przelew, albo bank, narazie nikt sie nie upomnial o te pieniadze,
    > co jednak jak sie ktos dopatrzy, czy mam jakies prawa do tych pieniedzy? czy
    > jest cos w prawie bankowym o takich przypadkach?

    Mamy tutaj do czynienia z tzw. bezpodstawnym wzbogaceniem, czyli uzyskaniem
    korzyści majątkowej bez podstawy prawnej. Niezależnie od przyczyny powstania,
    osoba wzbogacona ma obowiązek zwrotu nienależnej korzyści.

    Aczkolwiek przyjęcie korzyści, w tej sytuacji pieniędzy, w "dobrej wierze"
    i wydanie ich przed uświadomieniem sobie faktu bezpodstawnego wzbogacenia,
    może być podstawą do odmiennej interpretacji.

    Reasumując, jeśli dowiesz się o zaistnieniu nadpłaty po wydaniu środków, to
    w takiej sytuacji nie jesteś już wzbogacony, zatem nie masz czego zwracać.

    Jeśli natomiast stan faktyczny jest taki, jak opisałeś to nie masz żadnych
    praw do nadwyżki i jeśli poszkodowany upomni się o tą kwotę to musisz ją
    zwrócić.

    --
    Pozdrawiam, zizu.