    Date: Thu, 2 Mar 2023 16:07:57 +0100
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <ttj4jn$7vb$1$pozboju@news.chmurka.net>
    <63fd2739$0$19624$65785112@news.neostrada.pl>
    <ttk293$psf$1$pozboju@news.chmurka.net>
    <63fda9a7$0$9593$65785112@news.neostrada.pl>
    <1sj4gds95kea1.fdyl632sraq2$.dlg@40tude.net>
    <XgkLL.362367$z9X.352493@fx05.ams1>
    <fj6hp65lcnzy$.10qd3xsvwjozk$.dlg@40tude.net>
    <_awLL.330025$82jd.300134@fx13.ams1>
    <1404gnodr7li5$.1my2q32p9xtf1$.dlg@40tude.net>
    <63ff711c$0$9608$65785112@news.neostrada.pl>
    <tto0cd$65n$1$pozboju@news.chmurka.net>
    <63ffcdcd$0$19621$65785112@news.neostrada.pl>
    <ttpcdt$mu$1$pozboju@news.chmurka.net>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Subject: Re: szyba

    W dniu 02.03.2023 o 06:32, PD pisze:
    > Tak zupełnie OT, naszła mnie kiedyś myśl, że ubezpieczenia co do zasady
    > nie różnią się niczym od hazardu. Zawierasz z ubezpieczycielem zakład,
    > że w danym czasookresie nastąpi zdarzenie z jakiejś kkategorii.
    > Ubezpieczyciel kalkuluje stawkę zakładu na podstawie prawdopodobieństwa,
    > tak by dodatnia wartość oczekiwana z zakłądu była po jego stronie.
    > Niczym się to nie różni od obstawiania wyników meczu. Nawet występuje
    > analogiczne zjawisko do ustawiania meczów w postaci wyłudzania odszkodowań.

    Ja a trochę inne przemyślenie. Wydaje mi się, ze ubezpieczenia wywodzą
    się z pojęcia tzw. "wspólnej awarii" stosowanego co najmniej od
    średniowiecza. Jak odkrywcy wysyłali statek do wspólnego świata, to na
    wyprawę składało się wielu kupców. zyski dzielono podług wkładu, ale jak
    coś się nie powiodło to nikt nie był splajtowany.

    Podobnie tu. Wiadomo, że wypadki się zdarzają. Wiele osób składa się na
    drobne pieniądze, by w razie problemów jednego z nich z tej wspólnej
    kasy pokryć straty. Nie ma w tym hazardu, bo nie da się na tym zarobić.
    Nie dostaniesz przecież więcej, niż stracisz.

    --
    Robert Tomasik