  • Data: 2002-11-25 18:42:20
    Temat: Re: szkoda kom. kolizja z furmanka - odszkodowanie?
    Od: "Brodek" <B...@O...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "adam " <a...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:artoj0$k58$1@news.gazeta.pl...
    > Furman nieoswietlony po zmroku, wjechalem w niego i rozbilem auto. Chlop
    nie
    > ma OC komunikacyjnego. Policja pisze notke na moja korzysc, wina furmana.
    > PZU mowi, ze jesli sprawca nie ma OC, to to samo co NIE MA SPRAWCY i moga
    mi
    > wyplacic z AC (ze strata znizek). Radza uprzjmie pozew cywilny do chlopa o
    > odszkodowanie.
    > Znalazlem na stronie http://www.ufg.pl informacje, ze Ubezpieczeniowy
    Fundusz
    > Gwarancyjny zajmuje sie takimi sprawami. Niepokoi mnie informacja, ze nie
    > dotyczy to spraw, gdy poszkodowany ubezpieczyl sie dobrowolnie (moje
    AC?...).
    > Ogolnie pisza tam, ze ubezpieczyciel poszkodowanego ma zajac sie taka
    sprawa
    > i w imieniu poszkodowanego wystapic do Funduszu.
    > Czy ktos mial podobna sprawe lub orientuje sie, jakie sa podstawy prawne w
    > postapowaniu odszkodowawczym? Na jakiej podstawie PZU powinno przyjac
    > zgloszenie skzody i mi pomoc w egzekucji odszkodowania z UFG?

    Rolnik (jeśli tylko ma powyżej 1 ha) powinien mieć _obowiązkowe_ OC
    gospodarstwa rolnego. Na pewno nie miał. (Nota bene dla furmanki nie trzeba
    mieć OC komunikacyjnego).
    W takich przypadkach, tj. kiedy _znany_ sprawca nie ma obowiązkowego OC (w
    tym przypadku OC rolnika), UFG wypłaca wszystkie szkody na osobie i na
    mieniu o ile jednak nie mogą być wcześniej pokryte z posiadanych ubezpieczeń
    dobrowolnych. Prostymi słowy oznacza to, że trzeba najpierw skorzystać z AC.
    Ale szkody, które nie zostały pokryte z AC (np. udział własny itp.) lub tzw.
    utratę zniżek (po płatności kolejnych składek, gdzie ze względu na
    likwidację szkody z AC nastąpiła utrata zniżek), będą pokrywane przez UFG.
    Żeby UFG "zadziałał" wystarczy zgłosić roszczenie do _dowolnego_
    ubezpieczyciela prowadzącego dany rodzaj polis obowiązkowych - żaden nie
    może odmówić "pośrednictwa" w zgłoszeniu szkody do UFG. Polecam raczej
    oddziały i rozsądniejszych ubezpieczycieli. Mali nie będą nawet wiedzieć o
    co chodzi...

    Pzdr
    Brodek

    --