    From: Mruk <t...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: świadek kłamie
    Date: Sat, 08 Jan 2011 09:06:07 +0100

    W dniu 2011-01-07 21:33, news pisze:
    > W pewnej sprawie sądowej (karna, albo wykroczenie) zeznaje dwóch świadków
    > którzy kłamią (są na to dowody na papierze), jeden świadek kłamie odnośnie
    > sprawy w której zeznaje, a drugi świadek kłamie na temat zupełnie nie
    > związanej ze sprawą (oczernienie, czy postawienie kogoś w złym świetle
    > przed
    > sądem), natomiast sędzina poinformowana o fakcie nie widzi problemu, więc
    > mam następujące pytania:

    i dobrze bo tylko Twoja ocena to za mało aby uznać coś za kłamstwo. W
    tej chwili dla Sądu bardziej wiarygodnych jest 2 świadków niż Ty jeden

    Jeżeli ktoś zeznaje nieprawdę a w dowodach papierowych jest inaczej to
    załączasz dowody papierowe.

    Częstym błędem w sprawach przed polskimi sądami jest przywoływanie
    wszystkiego innego tylko nie rzeczy ważnych dla sprawy. Takie rzeczy
    mogą mieć wpływ drugorzędny ale nie znaczący. Trzeba iść do speca a nie
    butować się wzywając coraz to kolejnych świadków którzy będą oczerniać
    innych. Bez sensu.

    Najważniejsze są detale ściśle związane ze sprawą.

    > - co grozi za składanie fałszywych zeznań przez świadka?
    > - czy kłamstwo świadka jest podstawą do usunięcia jego zeznań, lub
    > usunięcia
    > świadka ?

    nie widziałem sytuacji w której sędzia zdecydowałby nie brać się zeznań
    świadka pod uwagę. Co najwyżej napisze, że są wewnętrznie sprzeczne bądź
    nieznaczące/nie wnoszące nic do sprawy.

    > - jak formalnie zgłosić fałszywe zeznawanie świadka i komu, sędzinie,
    > policji, prokuratorowi?

    ale to naprawdę musi być znaczące. Jak świadek zeznaje "widziałem że
    oskarżony pobił w maju 2007 iksińskiego" a okaże się, że to było w
    kwietniu 2006 to jest w mojej ocenie detal bo najważniejsze jest, że
    widział, że bił. Co innego jak podczas pobicia był w innym kraju.

    > - czy sprawa jest na tyle skomplikowana że wypadało by sprawę powierzyć
    > prawnikowi i jaki był by ewentualny koszt zajęcia się "eliminacją"
    > kłamiących świadków?

    do "eliminacji świadków" trzeba zatrudnić płatnych zabójców i to nie
    jest legalne.