    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: strzelał do dzika
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <60f8f3b6$0$503$65785112@news.neostrada.pl>
    <Z%pKI.343491$Rw2.268913@fx11.ams1>
    <60fa45b7$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <SmIKI.202044$ea3.166978@fx10.ams1>
    <60fba4e9$0$559$65785112@news.neostrada.pl>
    <304LI.202794$ea3.3879@fx10.ams1>
    <60fcfc1e$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@4...net>
    <60fd7619$0$513$65785112@news.neostrada.pl>
    <y62opqw8uwri.946boyxka7c1$.dlg@40tude.net>
    <RQFLI.137342$Ob1.83792@fx13.ams1>
    Date: Tue, 27 Jul 2021 16:24:36 +0200

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 21:31:29 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Zapewne bariera dźwięku. Ale nawet przyjmując tę laminarność, to w
    > fizyce czy bardziej iżynierii przepływowej płynów / gazów to wszystko
    > jest raczej dobrze opisane, w tym dla stanóoe przejsciowych. Reynolds i te
    > sprawy. Wydawałoby się, że dla samolotów powinno być też :)

    No wlasnie w tym problem - przecietny samolot ma liczbe Reynoldsa w
    milionach.

    troche archaiczne wprowadzenie, ale sa przyklady
    http://www.aerodrag.com/Articles/ReynoldsNumber.htm

    Sporo za duzo jak na laminarny przeplyw ... a jednak mozna wyguglac ze
    np P51 mial laminarny profil.

    Ale ... pocisk, o znacznie mniejszym rozmiarze, bedzie mial te liczbe
    sporo mniejsza, kilkadziesiat tysiecy. Oczywiscie jak juz zwolni do
    podzwiekowej ..

    > Prościej zasymulować.

    Moze teraz sa dobe programy do symulazji, wczesniej mialy problem.

    > Pewnie zależy jak się ten pocisk ułoży, czyli pewnie od kąta wystrzału.

    Kat zaladam w miare ten sam - i dosc niski. Bo przyjmujemy, ze
    pionowego strzalu sie nie boimy.

    Teraz tylko kwestia, czy ta wieksza energia to wieksza masa, czy
    wieksza predkosc poczatkowa ... czy jedno i drugie ..

    > Nie specjalnie chciałby dostać w łeb swobodnie spadającym pociskiem,
    > nawet kilkugramowym, lecącym z prędkością graniczną (czy jak to tam się
    > zwie) czubkiem w dół.

    A tu widzisz -ustawodawca ma Twoje chciejstwo w ****, i nakazuje
    strzal ostrzegawczy w powierze.
    No coz - jest spora szansa, ze trafi w cos odpornego - ziemie, beton,
    dachowke.
    Ale moze blache samochodu czy szybe :-)

    > Tak na chłopski rozum to wydaje się, że jest tylko jakiś zakres kątów,
    > gdzie dostanie takim pociskiem jest w miarę bezpieczne. Jeśli kąt zbyt
    > mały, to składowa pozioma prędkości będzie wciąż duża.

    No i tu nas ten wysoki kuchwyt ma chronic.
    A jak tylko ciekaw jestem, czy to od energi poczatkowej pocisku
    zalezy.

    >Jeśli kąt duży, wzniesie się wysoko i może też narozrabiać.

    Zakladajac, ze nie trafi w jakis wiezowiec czy samolot, to moze i
    racja, ze bedzie musial utracic sporo predkosci poziomej zanim zacznie
    spadac ... i w czasie spadania troche tez.

    J.