  • Data: 2021-08-05 21:07:54
    Temat: Re: strzela? do dzika
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 05.08.2021 o 20:04, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

    > Chyba powinno byc troche inaczej. Fizyka dosc mocno sugeruje ze
    > opor powietrza zalezy od predkosci pocisku. Jak sie pominie
    > skladowa pionowa to przyspieszenie pochodzi tylko od oporu,
    > czyli z V(s) mozna przejsc do F(V), gdzie F to opor powietrza.
    > Jak strzelasz pod katem to oprocz oporu powietrza trzeba uwzgledniac
    > grawitacje, czyli do F(V) dodac sile ciazenia mg. Teraz mozna
    > rozwiazywac rownanie rozniczkowe i wyliczyc reszte.

    No więc ja swą wiedze opieram na wykładzie z mechaniki płynów. Egzamin
    miałem w 1989 roku, ale o ile się orientuję, to niewiele od tego czasu
    się zmieniło.

    Opór powietrza zależy od masy czynników. Oczywiście były już wówczas
    "teorie wirów". Badało się liczbę Reynoldsa, a potem liczyło opory w
    zależności od zakresu. Ale nikt nie ma pomysłu jak opisać matematycznie
    przepływ turbulentny. Zmieniają się warunki lecącego w powietrzu pocisku.

    W wypadku pocisków broni nikt się nie bawi w teorię. Strzela się "kilka"
    pocisków. Radarem mierzy prędkość w funkcji odległości i rozpisuje
    tabelkę. Strzelec się rusza, cel się rusza, powietrze się rusza. Reszta
    zmiennych też jest trudna do określenia. Ostatecznie aproksymacja
    wielomianem daje wystarczającą dokładność w zastosowaniach praktycznych.

    --
    Robert Tomasik