eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawostrzelał do dzika › Re: strzelał do dzika
  • Data: 2021-07-27 16:24:36
    Temat: Re: strzelał do dzika
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Dnia Mon, 26 Jul 2021 21:31:29 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    > On 2021-07-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >> Dnia Sun, 25 Jul 2021 16:32:55 +0200, Robert Tomasik napisał(a):
    >>> Później już pomimo zaawansowanych metod symulacji jak dotąd nikt nie
    >>> wymyślił nic lepszego, niż odstrzelenie kilku konkretnych pocisków i
    >>> zmierzenie radarem prędkości na konkretnym dystansie. Potem powstaje
    >>> taka tabelka (przykładowa - bo każdy producent amunicji ma swoją):
    >>> https://www.skawinski.pl/upload/am_sb1.html. Przede wszystkim problem
    >>> jest moment przejścia przez fazę nielaminarną - tak naprawdę o ile się
    >>> orientuję nikomu się tego matematycznie opisać nie udało.
    >>
    >> Tak mi sie wydaje, ze tu nie o laminarnosc chodzi - pociski sa na to
    >> za szybkie. Jakies inne przejscie, czy nawet przejscia.
    >
    > Zapewne bariera dźwięku. Ale nawet przyjmując tę laminarność, to w
    > fizyce czy bardziej iżynierii przepływowej płynów / gazów to wszystko
    > jest raczej dobrze opisane, w tym dla stanóoe przejsciowych. Reynolds i te
    > sprawy. Wydawałoby się, że dla samolotów powinno być też :)

    No wlasnie w tym problem - przecietny samolot ma liczbe Reynoldsa w
    milionach.

    troche archaiczne wprowadzenie, ale sa przyklady
    http://www.aerodrag.com/Articles/ReynoldsNumber.htm

    Sporo za duzo jak na laminarny przeplyw ... a jednak mozna wyguglac ze
    np P51 mial laminarny profil.

    Ale ... pocisk, o znacznie mniejszym rozmiarze, bedzie mial te liczbe
    sporo mniejsza, kilkadziesiat tysiecy. Oczywiscie jak juz zwolni do
    podzwiekowej ..

    >>> Kilka
    >>> samolotów spadło, zanim się zorientowano, że w ogóle jest taki problem.
    >>> A zorientowano się jak samoloty zaczęły latać tak ponad 500 km/h.
    >>
    >> Hm, wydawalo mi sie, ze samoloty laminarnie nie lataja - za szybkie.
    >> Szybowcom sie zdarza. Ale moze mam jakas stara wiedze, albo sa rozne
    >> laminarne
    >>
    >> https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzyd%C5%82o_laminarn
    e
    >>
    >> Tak czy inaczej - zagadnienie jest ciezkie matematycznie, prosciej
    >> zmierzyc.
    >
    > Prościej zasymulować.

    Moze teraz sa dobe programy do symulazji, wczesniej mialy problem.

    >>> Co się stanie, jeśli na takiej strzelnicy strzelimy 5.000 J? W
    >>> przeważającej większości wypadków nic. W jakimś tam ułamku promila
    >>> przypadków problemem może być opuszczający strzelnicę pocisk.
    >>
    >> No, ciekaw jestam, czy taki pocisk jest groznejszy, czy wcale nie -
    >> wyzej sie wzniesie, bedzie dluzej hamowal.
    >
    > Pewnie zależy jak się ten pocisk ułoży, czyli pewnie od kąta wystrzału.

    Kat zaladam w miare ten sam - i dosc niski. Bo przyjmujemy, ze
    pionowego strzalu sie nie boimy.

    Teraz tylko kwestia, czy ta wieksza energia to wieksza masa, czy
    wieksza predkosc poczatkowa ... czy jedno i drugie ..

    > Nie specjalnie chciałby dostać w łeb swobodnie spadającym pociskiem,
    > nawet kilkugramowym, lecącym z prędkością graniczną (czy jak to tam się
    > zwie) czubkiem w dół.

    A tu widzisz -ustawodawca ma Twoje chciejstwo w ****, i nakazuje
    strzal ostrzegawczy w powierze.
    No coz - jest spora szansa, ze trafi w cos odpornego - ziemie, beton,
    dachowke.
    Ale moze blache samochodu czy szybe :-)

    > Tak na chłopski rozum to wydaje się, że jest tylko jakiś zakres kątów,
    > gdzie dostanie takim pociskiem jest w miarę bezpieczne. Jeśli kąt zbyt
    > mały, to składowa pozioma prędkości będzie wciąż duża.

    No i tu nas ten wysoki kuchwyt ma chronic.
    A jak tylko ciekaw jestem, czy to od energi poczatkowej pocisku
    zalezy.

    >Jeśli kąt duży, wzniesie się wysoko i może też narozrabiać.

    Zakladajac, ze nie trafi w jakis wiezowiec czy samolot, to moze i
    racja, ze bedzie musial utracic sporo predkosci poziomej zanim zacznie
    spadac ... i w czasie spadania troche tez.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1