    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spółka handlowa "stroną" w procesie karnym
    Date: Sun, 25 Oct 2009 20:31:57 +0100

    kuba wyskrobał(a):
    > Co do zasady zgadzam się ze stanowiskiem, że pokrzywdzonym jest
    > spółka, jednak Twój argument nie jest wcale powalający. Moim zdaniem
    > art. 33(1) ma wymiar prywatnoprawny.

    Nie. W takim razie pojęcie "osoba prawna" powinno mieć również tylko
    prywatnoprawny wymiar - wszak jest zdefiniowane w KC.

    > W KPA jest napisane, że stronami postępowania są osoby fizyczne i
    > prawne i nikt z tego faktu nie wywodzi, że per analogiam do osób
    > prawnych może być stroną spółka jawna. (W KPA jest to oczywiste ze
    > względu na brzmienie art. 29 in fine i art. 30 par. 1 in fine, ale
    > analogia byłaby moim zdaniem równie nieuprawniona co w KPK).

    Akurat co do KPA to mam praktykę potwierdzającą moje stanowisko. Prezydent
    miasta nie chciał dopuścić wspólnoty mieszkaniowej do postępowania
    administracyjnego twierdząc, że nie jest osobą prawną. SKO to chyba
    podtrzymało OIDP, ale argumentacja taka padła przed WSA - właśnie w oparciu
    o art. 33(1) KC.

    --
    .B:artek.