    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przymus posiadania dowodu
    Date: Tue, 02 Dec 2008 16:18:12 -0600

    czoper wrote:
    > Właśnie obejrzałem w TVP Info lokalne wiadomości w których jakiś
    > babsztyl z Urzędu Miasta mówił ilu to jeszcze mieszkańców nie wymieniło
    > dowodów/lub nie wyrobiło i co za to grozi. Padła liczba 3000osób w
    > mieście 600tysięcznym. Czy posiadanie dowodu jest obowiązkowe?

    tak
    ustawa o ewidencji ludności

    Art. 34.

    1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej
    Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:

    1) od ukończenia 18 roku życia;

    2) od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub
    nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub
    opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

    2. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od
    ukończenia 13 roku życia.

    3. Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może być
    wydany osobie, która nie ukończyła 13 roku życia

    Utrudnia
    > życie to fakt, ale czy jest jakiś przymus?

    j.w.

    Art. 55.

    Kto:

    1) uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego,

    podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny.

    Pod koniec tej wiadomości
    > stwierdzono, że już wkrótce będą wysyłane zawiadomienia do sądów osobom
    > które nie chcą wymienić dowodu! Co za bzdura, zakładając że są
    > faktycznie osoby które uparcie niewymieniają, to reszty nie ma w kraju
    > albo nie wiadomo co się z nimi dzieje to widzę tutaj pewną sprzeczność;

    art34. 1
    Osoba będąca obywatelem polskim i ZAMIESZKAŁA w Rzeczypospolitej
    Polskiej...

    osoba niezamieszkała w Polsce może, ale nie musi posiadać dowodu osobistego.

    > wezwanie do sądu zostanie wysłane raczej poleconym, gdy danej osoby nie
    > będzie akurat w domu to nie będzie mogła przecież odebrać tego listu na
    > poczcie, bo będzie posiadała stary-nieważny dowód! :)

    jak się w Polsce "mieszka", to trzeba dbać o własną skrzynkę pocztową
    nawet wtedy jak się z tej Polski wyjeżdża. Tłumaczenie, że mnie wtedy
    nie było nikogo nie wzruszy.

    jak się w Polsce nie mieszka to się należy wymeldować i wóczas sąd
    niczego nigdzie nie wyśle bo nie będzie miał dokąd.