    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: przekręty pracodawcy
    Date: Thu, 2 May 2002 17:13:11 +0200

    On Thu, 2 May 2002, Pawel wrote:

    >+ Użytkownik "Monika Gibes" <i...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > Pozostała część
    >+ > idzie na wypłaty w umów o dzieło dla osób, które faktycznie są
    >+ > sprzątaczkami, dodatkowymi magazynierami, stróżami,[...]
    >+ > Jeśliby któryś z pracowników nieetetowych oburzył i zarządał ZUS'u[...]
    >+ > Ktoś musiałby odejść,a jego obowiązki musieliby
    [...]
    >+ Czesc
    >+ No i mila jestes - a czy ci "nieetatowcy" nie musza placic ZUS-u i innych
    >+ podatkow?

    Podatki - tak, ZUSu - nie. Przeoczyłeś "umowy o dzieło".

    >+ Ten proceder to po prostu okradanie tych pracownikow.

    Z emerytury. Prawda. Podobnie jak prawdą jest, że przepisy
    o nakazie płacenia ZUSu dla pracowników na UoD (*własnych*)
    zostały wprowadzone wskutek *dobrowolnego* "okradania sie
    pracowników z emerytury. Wśród okradających się byli pracownicy
    wyższych uczelni i inni tacy (mojej skromnej osoby nie wyłączając
    - inna sprawa że UoD wynikały "po 1." z charakteru zajęć),
    a nie ludzie nie potrafiący policzyć ułamka...

    >+ Ciekawe co Ty bys powiedziala, gdybys za niewiele wieksza kase musiala
    >+ oplacac
    >+ to wszystko, co za Ciebie dotad placi pracodawca i Ty na spolke?

    Rozminąłeś się ze sposobem obchodzenia problemu :) - pracownik
    dostaje "ileś", jakby miał umowę o pracę dostawałby ileś/połtora
    (albo i mniej) - a nie "płaci sobie sam".

    >+ To ze koszty pracy sa u nas horrendalne, to jest prawda, ale nie jest to
    >+ wina pracownikow ani pracodawcow,

    No tuśmy chyba są zgodni :) (wszyscy)
    [...]
    >+ A wg mnie kazdy pracujacy ma prawo do ZUS-u, premii, funduszu emerytalnego
    >+ dodatkow urlopowych i tego wszystkiego, co funkcjonuje w calym cywilizowanym
    >+ swiecie, do ktorego ponoc dazymy (czy moze juz jestesmy)

    Ależ racja. Sprawa wygląda tak: masz 'n' pracowników, wszyscy
    są zadowoleni. Po czym biznes idzie tak sobie i masz wybór:
    a. wywalić część załogi ("przykro mi, ale...")
    b. obniżyć pensję
    c. zaproponować część/całość pensji "z obejściem"

    Opcja "b" w pewnej chwili przestaje działać, to tak BTW.

    Pozdrowienia, Gotfryd