    From: Greg <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa,pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo - umowa na wykonanie zdjec do kalendarza
    Date: Tue, 01 Jul 2008 19:03:15 +0200

    Crosspost: pl.soc.prawo; pl.rec.foto.cyfrowa

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > i dostajesz zaproszenie do poczytania kilkuset postów
    > z archiwum grupy .podatki ;P

    ... po przeczytaniu których wiem mniej niż na początku ;-)

    > Rozpisane, aby dało się sprawdzić!
    >
    > Przychód: 500
    > Koszty: 250
    > Podstawa: 250
    > Zaliczka: 47,50
    > Do wypłaty: 452,50

    Parę razy miałem okazję spotkać się z rachunkami, ale żaden nie był w
    ten sposób rozpisany dlatego miałem wątpliwości.

    > To, że czasami księgowy zamawiającego, aby nie użerać się
    > z mniej kumatymi wykonawcami (chcesz uchodzić za mniej
    > kumatego wykonawcę? ;))

    Już zdarzało mi się usłyszeć "a jak ja to mam zaksięgować?" więc z tą
    kumatością samych księgowych też różnie bywa i tego się boję.

    > Rachunek z błędami - odrzuca, powiadamia

    W sumie przy niskich kwotach różnica jest tak mała, że nie ma co się
    szarpać na te 30% jeśli dzięki temu będzie się miało spokojniejszy sen ;-)

    > No to nie jest prosta sprawa :]

    To już się zorientowałem ;-) Podpiszę może umowę zlecenie. Te znam jakby
    najlepiej ;-P

    > Z jednej strony, można się upierać, że skoro wg KC "do rozporządzania
    > prawami stosuje się przepisy dotyczące rzeczy ruchomych" (czy jakoś
    > tak), to w razie *tworzenia* prawa majątkowego dopuszczalna jest
    > umowa o dzieło, to raz.
    > Do tego dochodzi fakt, że *częściowo* przedmiotem umowy moze być
    > rzecz (odbitki, np. odbitki próbne).

    No OK, to dwa... a gdzie ta druga strona? :-)

    > Po pierwsze, w tymże KC zapisali że "nie tytuł się liczy".

    Czyli jeden grzyb czy sobie to nazwę umową o dzieło, umową zlecenie czy
    też umową licencyjną. No ale to chyba jednak jest dzieło? :-P

    > Wpisanie nad umową o przekazanie praw majątkowych lub
    > umową o przekazanie praw majątkowych *i* wykonania
    > oraz wydania dzieła (np. odbitek) tylko "umowa o dzieło"
    > nic nie zmienia, wszystkie zapisy z umowy stanowią
    > o kryteriach traktowania tej umowy (a nie tytuł).

    No a te zaproponowane przeze mnie paragrafy stanowią, że to jest co...?

    > A po drugie, przepisy podatkowe (...)

    Dobrze, że nie widzisz teraz mojej miny. Miałbyś ubaw.

    > [...do Przemka...]
    > Ale "reklama" to nie jest wykorzystanie niekomercyjne :D

    Kwestia podejścia do tematu. Dla mnie niemal wszystko jest reklamą.
    Jeżeli jest jakiś konkurs, w którym do wygrania jest np. czapeczka z
    logiem organizatora to ta nagroda jest dla mnie jednocześnie reklamą.
    Jeżeli grupa dzieciaków dostanie reklamówę ze słodyczami, do których
    dodany zostanie też np. kalendarz to nadal jest to dla mnie jakaś
    reklama. Nie stawiam jednak przy czymś takim znaku równości z działaniem
    firmy, której kasy nie brakuje, chce przygotować dobrą reklamę a przy
    tym trochę zarobić (na sprzedaży kalendarzy). Jeżeli chcą z tego kasę to
    ja też jako autor zdjęć chciałbym z tego jakiś procent. Skoro uważają,
    że nie stać ich na opłacenie mnie to nie ma problemu (w końcu sam
    dopiero zaczynam) do momentu kiedy faktycznie nie będą na tym zarabiać w
    sposób bezpośredni.

    pozdrawiam
    Greg