  • Data: 2004-04-20 14:00:59
    Temat: Re: prawo jazdy
    Od: "Nixe" <n...@i...peel> szukaj wiadomości tego autora

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Co "nie" ? Jeździć NIE może czy przepisy NIE obowiązują ?

    To chyba oczywiste, że moja odpowiedź dotyczyła ostatniego cytowanego zdania.
    Inaczej wycięłabym je i odpisała pod poprzednim.
    Żeby było jasne - na terenie prywatnym nie obowiązuje ustawa o ruchu
    drogowym.

    > Ustawa stanowi że *w miarę potrzeby* *jej przepisy dotyczące ruchu*
    > mogą być stosowane również *w innych miejscach*. Po polsku: jak
    > na prywatnym zamkniętym terenie stoi znak ograniczenia prędkości

    Obawiam się, że trudno byłoby spotkać się ze znakiem ograniczenia prędkości
    np. w czyimś ogrodzie ;-)
    Tu poza tym chodzi o coś innego.
    Art. 1. 1. Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w
    strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania
    w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz
    zasady kontroli ruchu drogowego.
    2. Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami
    publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia
    bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.

    Innymi słowy - jeśli nie stwarza się żadnego ryzyka niebezpieczeństwa
    poruszając się pojazdem po terenie prywatnym, to ustawa ta nie ma żadnego
    zastosowania. Jeśli takie ryzyko może zaistnieć (po terenie poruszają się
    inne pojazdy, chodzą piesi i właściciel terenu nie jest w stanie w konkretnym
    momencie tego ograniczyć itp.) wówczas jak najbardziej ma zastosowanie.
    Więcej wyjaśnienia wątpliwości co do znaczenia 'drogi prywatne' a 'publiczne'
    tutaj:
    http://www.bpj.pl/z10/z10.html
    np.:
    "Z przepisów tych wynika jednoznacznie, że poza drogami publicznymi, a więc
    na drogach wewnętrznych i prywatnych (np. w dużych zakładach przemysłowych)
    zasady ruchu określone w tej ustawie stosuje się wówczas, gdy może dojść do
    zagrożenia poruszających się tam uczestników ruchu. Zagrożenia takie
    występują w tzw. sytuacjach kolizyjnych - pomiędzy pojazdami a pieszymi, albo
    pojazdami między sobą, a więc przy przecinaniu się kierunków ruchu,
    wymijaniu, wyprzedzaniu, cofaniu i innych manewrach, w których może dojść do
    kolizji. Natomiast, gdy kierujący sam znajduje się na drodze, nie obowiązuje
    go, np. nakaz jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni; może wręcz jechać
    po lewej jej stronie"

    > zgodny ze wzorem określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie
    > delegacji ustawy - to ozn znaczy to co znaczy. I jeśli nie ma
    > innych wskazań/opisów to obowiązuje ruch prawostronny.

    :-) Znaczy się, jeśli pojadę po swojej drodze do sadu lewą stroną, to policja
    może wlepić mi mandat? Wydaje mi się, że źle interpretujesz tę ustawę.

    > Przepraszam, ale co Robert napisał ?

    Napisał, że na terenie prywatnym obowiązuje ustawa o ruchu drogowym, a nie
    jest to prawdą. Gdyby tak było, to nie można byłoby jeździć po zamkniętym
    podwórku bez prawka, gdyż wedle tej ustawy pojazd może prowadzić tylko i
    wyłącznie osoba uprawniona do tego. I policjant miałby prawo wylegitymować z
    prawa jazdy każdego, kto porusza się np. samochodem po swoim podwórku. A tak
    nie jest.

    > Czytam, czytam i nie wiem co podważasz... !

    Właśnie to, co powyżej.

    --
    PozdrawiaM