    From: "Konrad" <k...@n...poczta.fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo a CB radio
    Date: Fri, 7 Nov 2003 06:14:02 +0100

    > niestety jestes :>
    > potrzebna jest licencja, nie pamietam ceny wyrobienia, ale za 100 zl mozna
    > chyba nadawac na polske a za 500 na caly swiat (nie jestem pewien), nie
    wiem
    > na czym polega wyrobienie takiej licencji
    URZYWANIE (nie posiadanie) urzadzen nadawczych zgodnie z prawem
    telekomunikacyjnym jest przestepstwem (nie wystepkiem) zagrozonym kara do 2
    lat wiezienia. Niestety CB Radio "lapie" sie pod ten paragraf.I kontrole
    dokumentow przez policje nie sa wcale rzadkoscia.Ja niestety tez jezdzilem z
    radyjkiem bez pozwolenia,i zostalem skontrolowany.Zakonczylo sie sprawa w
    sadzie i wyrokiem:mi sie udalo,dostalem "zawieszenie sprawy na rok",ale
    innibo bylo tych spraw na wokandzie ok 30, podostawali po 4-5kzl kary, a
    jeden chyba pare miesiecy w zawieszeniu.Zeby legalnie urzywac radia
    CB,musisz miec pozwolenie. Wydaje je URPiT na podstawie "dokumentow na
    radio", oraz swiadectwa homologacji. Swiadectwa te,jesli posiadasz,i tak
    niewiele daja,bo oni sami na miejscu,za darmo (a nie jak kraza legendy za
    1000zl) robia homologacje.prawie zawsze sie przyczepia do czegos,ale ogolnie
    jest ok.Na podstawie tych badan skladasz wniosek o wydanie pozwolenia,i
    oplate w wys 82,50,- .Pozwolenie jest wazne na 10 lat.Teoretycznie dziala na
    wszystkie kraje,z ktorymi polska ma jakas umowe.W praktyce nie mam
    pojecia,jak to jest.z tego,co slyszalem,trzeba miec oprocz pozwolenia jego
    tlumaczenie.Pozwolenie jest IMIENNE,a nie na dany nadajnik.wiec jak radia
    uzywa kilka osob,to trzeba na podstawie oswiadczenia wlasciciela wyrobic
    kilka x 82,50.Nie radze isc z radiem niewiadomego pochodzenia,poniewaz kazde
    radio najpierw sprawzdaja w komputerze,i jesli okaze sie kradzione,maja
    obowiazek wezwac policje (bylem swiadkiem takiego zdarzenia, gdy wznawialem
    swoje pozwolenie).
    Pozdrawiam
    Konrad