    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: policyjne morderstwo
    Date: Fri, 28 Jul 2006 22:54:49 +0200

    Użytkownik "Przemek R." <p...@t...gazeta.
    pl>
    napisał w wiadomości news:eadonk$ifc$1@inews.gazeta.pl...

    > "art 17.1. punkt 3. Użycie broni palnej powinno następować w sposób
    > wyrządzający możliwie
    > najmniejszą szkodę osobie, przeciwko której użyto broni, i nie może
    > zmierzać do pozbawienia jej życia, a także narażać na niebezpieczeństwo
    > utraty życia lub zdrowia innych osób."
    >
    > strzal do jadacego motocyklisty z logicznego punktu widzenia konczy sie
    > smiercia lub w najlepszym wypadku kalectwem a cudem niczym wczesniej
    > wymienionym. I w momencie jego oddawanai kierowca nie zagrazal niczemu
    > bezposrednio. (zyciu, zdrowiu, wolnosci policjanta ani nie odbieral mu broni
> [...]

    Nie zgodzę się z Tobą. Zwróć uwagę na to, co sam cytujesz. Tam stoi "możliwie
    najmniejszą szkodę". I To "możliwie" rozpatrujesz w kontekście danej sytuacji i
    istniejących możliwości. Inaczej, to nigdy byś nie mógł strzelać, bo zawsze
    można komuś krzywdę zrobić.

    Czyli nadużyciem prawa do użycia broni było by celowanie w głowę do uzbrojonego
    w siekierę napastnika, gdy można go zatrzymać strzałem w nogę czy rękę, który
    relatywnie sprawia o wiele mniejsze zagrożenie dla życia napastnika. W wypadku
    motocyklisty, to faktycznie ta "możliwie najmniejsza szkoda" jest mimo wszystko
    zawsze obarczona sporym ryzykiem. Ale przecież to nie wina policjanta, że
    motocyklista postanowił uciekać przed policją na motocyklu, a nie pieszo.
    Motocyklista uciekając przed policją powinien niestety brać pod uwagę, że ucieka
    na motocyklu.

    Ustawodawca dopuszczając użycie broni w pościgu za sprawcami najgroźniejszych
    przestępstw (bo przecież wymieniono je enumeratywnie w ustawie i nie chodzi tu o
    groźby karalne czy kradzież jabłek) dał Policji mechanizm pozwalający zapobiec
    kolejnym przestępstwom, których osoba taka może się dopuścić. Pomijając fakt, że
    akurat in concreto motocyklista nie był groźnym przestępcą, to gdyby był,
    strzał za nim miał na celu przede wszystkim uchronienie społeczeństwa przed
    popełnieniem przez niego kolejnych groźnych przestępstw. I w tym kontekście
    musisz zagadnienie rozpatrywać.