  • Data: 2005-05-26 00:13:46
    Temat: Re: policja a milicja
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michal Bien" <m...@u...uw.edu.pl> napisał w wiadomości
    news:Xns9661EBF6C507Dmbien@127.0.0.1...

    > Ale AFAIK prawidlowo terminologicznie powinny to byc rozne formacje:
    > - policja: czyli formacja zawodowa powolana do scigania przestepstw,
    > utrzymywania porzadku itp.
    > - milicja: zorganizowane obywatelskie sluzby porzadkowe lub zbrojne
    [do
    > tego w PRL wladza chciala sie odwolywac nazywajac Milicja
    Obywatelska
    > sluzby o charakterze typowo policyjnym]
    > - zandarmeria: wojskowe sluzby porzadkowe - policja wojskowa

    Piszę z głowy, więc proszę nie kopać, jak coś pokręcę. W pierwszych
    latach po odzyskaniu niepodległości przez Polskę po i WS na terenie
    kraju nie było państwowej formacji zajmującej się walką z
    przestępczością. Było to w gestii samorządów. Po za tym różne formacje
    powstawały przy partiach politycznych. Pamiętam, ze gdzieś na terenie
    Ukrainy, to się nawet milicja z policją o coś tam postrzelały.
    Generalnie to był lekki bajzel w tym przedmiocie.

    Zresztą w ogóle wówczas był lekki bajzel prawny, bowiem stosowano prawo
    zapożyczone od zaborców - na terenach odpowiadających tym zaborom. Kilka
    lat zajęło uporządkowanie tego. Przy okazji uznano, że potrzebna jest
    jednak formacja państwowa i stad powstała Policja Państwowa.

    Ale wydaje mi się, że historycznie rzecz biorąc opisane przez Ciebie
    określenia nie do końca są ścisłe. We Włoszech i Francji co najmniej
    odpowiednik komponentu służby prewencji nosi nazwę Żandarmerii. W
    czasach Kościuszki Milicją nazywano pospolite ruszenie - bodaj z rejonu
    Krakowa. Tak więc z tym różnie bywa.

    > Oczywsicie Milicja Obywatelska od Policji roznila sie tylko nazwa.

    W zakresie kompetencji, to faktycznie chyba nie zaszły większe zmiany.
    Ale wielkie zmiany zaistniały w zakresie wewnętrznej organizacji.
    Milicja byłą czymś na modułę wojskową. Widać było to po strukturze,
    drużyny, plutony, kompanie. Policja, to służba cywilna. Odchodzi się od
    regulaminów wojskowych, choć w wielu wypadkach utrzymują się pewne
    standardy, bo po prostu są mądre.

    > Jesli sie myle prosze o poprawienie - pewnie policjanci w Szczytnie
    itp.
    > maja to wykladane w ramach przygotowania zawodowego.

    Tylko kto tego słucha? Ale jest fajny skrypt WSPol na temat historii
    służb policyjnych w Polsce.