  • Date: Mon, 16 Jul 2012 01:12:40 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: podawanie sie za "organ"

    W dniu 16.07.2012 00:27, Robert Tomasik pisze:

    > Co za różnica, bo nie za bardzo rozumiem.

    Może znów zbyt dosłownie interpretuję treść przepisów, ale art. 227 KK
    jest przestępstwem przeciwko działalności instytucji państwowych, czyli
    w pewnym sensie poszkodowane jest "państwo", a w przypadku art. 286 KK
    mamy przestępstwo przeciwko mieniu, czyli musi być ktoś, czyje mienie
    było zagrożone.

    Przez analogię: jeśli ktoś zelży prezydenta RP, to do rozpoczęcia
    postępowania wystarczy, że "organa" się o tym dowiedzą. Jeśli zaś ktoś
    okradnie mnie, to póki nie poskarżę się na tę kradzież i nie zacznę
    występować jako pokrzywdzony - złodziejowi zasadniczo nic nie grozi.

    Tak z praktyki: stoisz sobie przed sklepem i widzisz, jak ktoś włamuje
    się do samochodu i zabiera z niego np. laptopa. Jakie widzisz realne
    szanse na skazanie go, jeśli ty go zatrzymasz (jako policjant masz
    teoretycznie obowiązek zareagować nawet na urlopie) jeśli okradziony
    zwyczajnie odmówi angażowania się w sprawę? (bo np. uzna czas jaki
    straci za więcej warty, niż jakiś komputer)

    A chyba przyznasz, że zostanie okradzionym jest realnie odczuwalne dla
    okradzionego, zaś taki prezydent generalnie leje na to, że jakiś
    kloszard publicznie go zwyzywał od ostatnich...