  • Data: 2004-01-21 07:51:05
    Temat: Re: pierwszy urlop w życiu
    Od: bronek <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Janusz wrote:
    > "Kaizen" <x...@c...sz> wrote

    > Jestes pewny?
    > Czytalem w jakiejs nowej gazecie podatkowej/prawnej (nie pameitm tytulu)
    > ze urlopu sie NIE zaogragla. Czyli po miesiacu mamy 1 dzien(1,7). ale po 2
    > miesiacach juz 3(3,4).

    Mi się również wydaje że tak jest. Art KP dptyczący zaokrąglania do
    pełnych dni odnosi się wprost do sytuacji związanych ze zmianą
    pracodawcy lub ustaniem zatrudnienia (etc). Nie można więc moim zdaniem
    zaokrąglać tego urlopu.

    Ponadto wydaje mi się, że art 153 KP mówi o urlopie z upływem każdego
    "miesiąca pracy" nie zaś miesiąca kalendarzowego. Moim zdaniem więc
    pracownik zatrudniony 20 stycznia pierwsze 1,66 urlopu otrzyma 20 lutego.

    Jeżeli uwzględnimy powyższe bezprzedmiotowa jest kwestia zaokrąglania
    miesięcy w górę.

    Uważam przede wszystkim, że urlop z art 153 nie jest urlopem
    proporcjonalnym w rozumieniu §1 rozporządzenia dot. urlopów.
    155z1 oraz 155z2 wyraźnie mówią, że urlop jest proporcjonalny do
    okresu zatrudnienia.

    Bronek

    Art. 153. § 1. Pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku
    kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem
    każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego
    mu po przepracowaniu roku.
    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    Art. 155z3. Przy ustalaniu wymiaru urlopu na podstawie przepisów art.
    155z1 i 155z2 niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego
    dnia; urlop należny pracownikowi w danym roku kalendarzowym nie może
    jednak przekroczyć wymiaru wynikającego z przepisu art. 154 § 1.

    § 1.Rozporządzenia 1. Przy ustalaniu urlopu wypoczynkowego w wymiarze
    proporcjonalnym, zwanego dalej "urlopem proporcjonalnym", kalendarzowy
    miesiąc pracy odpowiada 1/12 wymiaru urlopu przysługującego pracownikowi
    na podstawie art. 154 § 1 Kodeksu pracy.
    2. Niepełny kalendarzowy miesiąc zaokrągla się w górę do pełnego miesiąca.
    3. Jeżeli ustanie stosunku pracy u dotychczasowego pracodawcy i
    nawiązanie takiego stosunku u kolejnego pracodawcy następuje w tym samym
    miesiącu kalendarzowym, zaokrąglenia do pełnego miesiąca dokonuje
    wyłącznie dotychczasowy pracodawca.