    From: Jan Galazka <J...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: opłaty u notariusza przy umowie kupna-sprzedaży
    Date: Tue, 21 Jan 2003 00:03:57 +0100

    > Przy umowie kupna sprzedazy np. gruntu poswiadczonej aktem notarialnym jest
    > kilka pozycji cenowych, m.in.
    > 1. podatek jako procent od kwoty transakcji
    > 2. taksa notariusza za wystawienie aktu notarialnego
    > 3. oplaty zwiazne z uaktualnieniem wpisow w ksiedze wieczystej/zalozenie
    > nowej itp.
    > Nurtuje mnie problem, kto - sposrod dwoch podmiotow: sprzedajacy i kupujacy -
    > powinien poniesc koszty pozycji 1. i 2.? I jak to uzasadnic, jak rozumowac
    > jak przekonac siebie i druga strone, ze to rozumowanie wlasciwe.

    Tak naprawde to jest wszystko jedno notariuszowi i urzedowi skarbowemu, do
    ktorego ostatecznie podatek od czynnosci cywilnoprawnych jest wplacany, kto
    za to zaplaci. Mogles sie umowic ze swoim kontrahentem, ze koszty pokrywa
    kupujacy, sprzedajacy, ze pokrywacie po polowie, albo dzielicie to w innych
    dziwnych konfiguracjach i konstelacjach. Ja bym po prostu probowal
    przekonywac, ze pokrycie kosztow po polowie jest bardziej sprawiedliwe.
    Ostatecznie kazdy z tej tranzakcji odnosi jakies korzysci, wiec niech kazdy
    pokrywa czesc kosztow tej korzysci.
    JG