    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: naukowe podstawy rasizmu;)
    Date: Sat, 3 Dec 2022 15:44:24 +0100
    <tm7u99$n5u$1$Shrek@news.chmurka.net> <tm82r4$1c3o$1@gioia.aioe.org>
    <tm85k5$n5v$2$Shrek@news.chmurka.net>
    <J5ShL.2372176$ulh3.1221757@fx06.ams1>
    <tm9c0c$n5v$4$Shrek@news.chmurka.net> <tma08s$15pf$1@gioia.aioe.org>
    <tmaqml$ge5$1$Shrek@news.chmurka.net> <tmfc2s$qu9$1@gioia.aioe.org>
    <tmffvp$eem$1$Shrek@news.chmurka.net>

    W dniu 03.12.2022 o 13:38, Shrek pisze:

    > Jprdl. Udało ci się powiązać nazwę małpia grypa z niewolnictwem:P

    Jprdl. Jak udało ci się nie zauważyć, że mowa jest o skojarzeniach,
    czyli o sposobie myślenia, czyli o języku jakim ludzie się posługują, a
    raczej o jego zmianach i wpływie tych zmian na ludzkie postępowanie?

    Walka z rasizmem polega również na spowodowaniu zmiany w sposobie
    myślenia. Poprzez edukację, nagłaśnianie, piętnowanie i dyskusje o
    problemie, w tym również zmiany w zakresie języka. A nie tylko przez
    wsadzanie rasistów do więzienia.
    Ja rozumiem, że dla ciebie to "antynauka", ale nic na to nie poradzę, że
    naukowcy się takimi rzeczami zajmują. Naukowo.
    Serio. Ludzie się takimi rzeczami zajmują. Chociażby studiując język
    propagandy jakimi naziści posługiwali się przed i podczas IIWS.
    Język jakim się posługujemy ma znaczenie.

    Ja wiem, że za chwilę napiszesz "jprdl jak ci się udało skojarzyć małpią
    grypę z IIWS", ale gdybyś był chociaż odrobinę inteligentniejszy niż
    myślałem, to wiedziałbyś, że nie chodzi o grypę taką czy inną, tylko
    właśnie o język, o określenia ("czarna małpa", "robactwo"...) jakimi się
    ludzie posługują na co dzień, jakie mają w związku z tym skojarzenia, bo
    mają - to fakt naukowy, a nie anty nauka, i jak ten język (i te
    skojarzenia) mogą kształtować (celowo, lub niezaplanowanie) sposób
    myślenia, a co za tym idzie wpływać na relacje między ludźmi.
    Bo o tym właśnie dyskutujemy(?) - o potencjalnej zmianie nazwy, czyli o
    języku jakim się ludzie posługują. Czy ta zmiana ma sens, czy nie ma.

    Dla ciebie nie ma, bo poskrobałeś z wierzchu i stwierdziłeś, że ciebie
    problem nie dotyczy, więc to anty nauka.

    Jeżeli sam z siebie nie ogarniasz, że rasizm to poważny problem, że
    język jest tego częścią, jest narzędziem (jeśli nie najważniejszym, to
    bardzo istotnym) w tym zjawisku, to założyłem - najwyraźniej
    bezpodstawnie - że dotrze do ciebie analogia z niewolnictwem.
    Przepraszam, że się pomyliłem.

    > Masz rację - jak komuś małpa nie kojarzy się z murzynem, to znaczy że
    > jest zwolennikiem niewolnictwa. A co na to napoleon?

    Napoleon na to, że zdecydowanie przeceniłem poziom twojej inteligencji.
    Jeśli tobie "małpia ospa" nie kojarzy się rasistowsko, to bardzo fajnie,
    ale to nie znaczy, że również nikomu innemu na całym świecie też się tak
    nie kojarzy. I bardzo dobrze, że ktoś w WHO to zauważył.
    Teraz możesz do nich napisać, że się mylą, bo tobie się nie kojarzy.

    > Twoim zdaniem "małpia grypa" jest serio rasistowskim określeniem? BTW -
    > zamienienia monkeypox na mpox jest w sumie rasistowskie - małpa z
    > murzynem kojarzy się tylko jakimś pojebanym rasistom - natomiast n-world
    > kojarzy chyba każdy. Rozumiesz... m-pox, M-world - jak muzin;)

    Może być rasistowskim. W zależności od kontekstu.

    W przeciwieństwie do ciebie potrafię sobie wyobrazić sytuację w
    rasistowskim społeczeństwie, gdzie ludzie od urodzenia na co dzień są
    wyzywani od "czarnych małp", a później dostają skierowanie do
    szczepienia ma "małpią ospę".
    I "żarty" rasistów z tym związane.
    W tym również "żarty" z rasistów, którzy się zaszczepią "małpią"
    szczepionką... chyba że jednak się nie zaszczepią...

    No ale do tego oprócz inteligencji potrzeba jeszcze odrobinę empatii.
    Po chuj kretynom dawać powody do takich "żartów" (i tym samym zniechęcać
    ich ofiary do pójścia na szczepienie) skoro można to w łatwy i prosty
    sposób zmienić?

    > No i super - oprócz tego, że jestem antyszczepem, nieszczepem (w pełni
    > zaszczepionym) plaskoziemcą, antysemitą, to teraz zostałem rasistą;) A
    > onucą też byłem:P

    Pretensje możesz mieć tylko do siebie :P

    > Co najmniej od trzech lat;)

    Przepraszam, że zapytałem ;)

    > No i? Myślisz, że przestaną, no zmienisz nazwę choroby?

    Rasiści? Nie przestaną.
    Ale można nie dolewać benzyny do ognia dając im na tacy kolejny pretekst
    do "żartów".

    > Naprawdę nie rozumiem.

    Zauważyłem.

    > Rugowanie małp z nazw chorób powoduje tylko, że
    > te "stereotypy" są rozpowszechniane.

    No. Czyli zamykamy oczy na problem i udajemy że nie istnieje?

    Powtórzę, rugowanie małp z nazw ma na celu ochronę ludzi przed "żartami"
    rasistów.
    Jak znajdziesz sposób żeby rasiści przestali nazywać ludzi "czarnymi
    małpami", to nie będzie potrzeby zmiany nazwy.

    > No ja też nie. Ale dalczego w takim razie świńska grypa nie dyskryminuje
    > grubych a młpia ospa dyskryminuje murzynów?

    Może dyskryminuje?
    Ale może problem dyskryminacji rasistowskiej bardziej poważny?
    W sensie, że niesie ze sobą dużo poważniejsze skutki społeczne i dlatego
    postanowiono się nad tą nazwą pochylić i jej celowość przedyskutować?
    Może dlatego, że ludzie chodzili do szkoły i wiedzą jaka jest różnica
    między skutkami dyskryminacji rasowej, a dyskryminacji ze względu na
    otyłość?

    > Hmm... Co właściwie chciałeś powiedzieć?

    Że porównywanie dyskryminacji ze względu na otyłość, do dyskryminacji ze
    względu na rasę jest, delikatnie pisząc, trochę nie na miejscu,
    zważywszy na ilość ofiar w historii ludzkości spowodowaną przez
    rasistowskie uprzedzenia.

    > Resztę wycinam, bo bez związku z tematem - nie ma sensu prowadzić
    > dyskusji na temat czy razism istniał i czy był zły, bo tu się zgadzamy -

    Ale jak to? Zgadzasz się z anty nauką?

    > próbujesz mi tradycyjnie wmówić, że przedstawiam poglądy, które są mi
    > biegunowo obce:P

    No cóż... nie moja wina, że rasizm to problem jak najbardziej naukowy.

    > Hmmm.... Czy właśnie wyłączyłeś cywilizacji spoza kręgu kultury
    > łacińskiej poza nawias cywilizowanego świata?

    A skąd.
    Po prostu koncepcja rasizmu wywodzi się właśnie z tej tzw. cywilizacji
    łacińskiej. Dlatego cudzysłów.
    Pierwotnie te teorie głosiły wyższość rasy białej. Dlatego teraz głównie
    rasizm kojarzy się z dyskryminacją ciemniejszych (innych niż biały), a
    nie odwrotnie, pomimo, że obecnie dotyczy również białych.

    > Mi akurat akurat małpia grypa z murzynami nie kojarzy. I w życiu bym na
    > to nie wpadł.

    A to wszytko w porządku. Skoro tobie się nie kojarzy, to na bank nikomu
    innemu też się nie ma prawa kojarzyć, a kto twierdzi inaczej to szur i
    anty naukowiec. :P

    > Teraz wiem - i kto tu propoaguje rasizm;)

    > Z czosnkiem:P

    A co propagują handlarze cebulą i burakami?

    A szury miały rację.
    Piotr