  • Data: 2004-10-20 07:43:03
    Temat: Re: legitymowanie obywateli
    Od: "Roman G." <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Co to znaczy powinien? Na miejscu rzeczonego nieletniego kopnął bym w
    > szacowne cztery litery takiego "pedagoga".

    Nie za ostro, Robercie? ;-)

    > Za samą demoralizację - i to w sumie nie wiem jak przez Ciebie rozumianą

    Z komentarza do upn pod red. Krukowskiego:

    Zakres okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego określony jest
    w § 1 art. 4 jedynie przykładowo. (&#8230;)

    Przez &#8222;naruszenie zasad współżycia społecznego&#8221; (&#8230;)rozumieć należy
    wszelkie
    zachowania rażąco sprzeczne z nakazami moralności i obyczajów, w
    szczególności z zasadami postępowania nieletnich w zakresie ich obowiązków
    wobec członków własnej rodziny, szkoły, zakładu pracy, innych ludzi i ich
    dóbr, porządku publicznego.

    > to nawet rzeczonego nieletniego ująć nie możesz.

    Dalej komentarz:

    Przeciwdziałanie poza zawiadomieniem właściwych osób lub organów obejmuje
    również podjęcie przez osobę, która stwierdziła istnienie okoliczności(&#8230;)
    samodzielnych działań profilaktycznych bądź bezpośrednio zmierzających do
    przerwania zachowań świadczących o demoralizacji nieletniego. Dla przykładu:
    chodzić tu może o zwrócenie nieletniemu uwagi na niewłaściwość danego
    zachowania, przeszkodzenie w dokonaniu czynu zabronionego, odebranie
    narzędzi mających służyć dokonaniu czynu zabronionego(&#8230;), obrona innej osoby
    będącej przedmiotem zamachu bezprawnego(&#8230;), przeszkodzenie sprawcy czynu
    zabronionego w ucieczce.

    > Więc jak powie Ci, że ma cię ..., to nie możesz nawet zatrzymać go do
    > przyjazdu Policji, bo to bezprawne pozbawienie wolności.

    A ja go zatrzymam. I co mi zrobisz? ;-)

    A poważnie - bezwzględna ochrona wolności nieletniego ulegającego
    demoralizacji byłaby sprzeczna z zasadami współżycia społecznego i ze
    zdrowym rozsądkiem. Delikwent narusza prawo karne, stosuję dozwoloną
    samopomoc.

    RG