    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 5 Apr 2012 20:41:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: który kierowca winny ?

    On Thu, 5 Apr 2012, cyklista wrote:

    > Ja twierdze że ustąpił, ...w kierunku w którym jadący miał zgodnie ze swoją
    > sygnalizacją jechać.

    Przeczytaj przepis :)
    Litera jest wyrazna - w większosci przypadków pierwszeństwo dotyczy
    drogi, nie pasa. Rzadkim wyjatkiem jest np. A7 ustawiony "pasowo",
    przy wydzielonym pasie.
    "Tamten" wykroczenie popełnił kiedys-tam (równie dobrze można mieć
    do niego pretensje że skrzyżowanie wczesniej przejechał na czerwonym
    albo że nie ma gasnicy), *tu* i teraz to on ma pierwszeństwo.
    Jedyne co IMO pozwalałoby go (jednak, wbrew praktyce) "ugryzc",
    to własnie podżeganie. Przy czym nie wiem czy podżeganie nie musi
    być działaniem umyslnym, a to już staje się trudne dowodowo
    (i wyjasniałoby kolejna przyczynę niestosowania w praktyce).

    > Znowu powtarzam, ustąpiłem a ten jadący w ostatniej chwili zmienił zamiar

    Przepis nakazuje ustapienie nie na podstawie dedukowania zamiarów,
    ale na podstawie tego dokad "tamten" jedzie. Fizycznie jedzie.
    Nie żeby "powinien jechać".

    > ps. z omijaniem z lewej nie trafiłem bo tu są też inne przepisy, lepszy byłby
    > przykład z omijaniem z prawej kogoś kto ustawił się na środku z lewym
    > kierunkowskazem a skręcił w prawo (on zawsze się będzie tłumaczył że robił
    > tylko duży zamach bo by się nie zmieścił na zakręcie - a dowodów mrugania
    > zazwyczaj brak),

    Ale tu w rachubę wchodzi inny przepis, kolejny ulubiony flejm
    z .samochody, czyli pytanie czy wewnatrz wyznaczonego pasa ruchu
    moga się miescic dwa pasy niewyznaczone.
    Jesli "wyznaczenia" nie ma to w ogóle nie ma o czym mówic - jak
    taki ktos zajedzie Ci drogę tak jak opisałes, to on po prostu
    nie ustapił Ci pierwszeństwa zmieniajac pas.

    > dopiero jak odbędzie się pierwsza rozprawa takiego przypadku
    > gdzie będzie dokładne nagranie zdarzenia to możemy podyskutować o praktyce
    > sądów

    ...i ewentualne wnioski, oprócz braku w .pl zasady precedensu,
    będa zależały od tego czy którys z kierujacych najechał na linie,
    czy omijajacy z prawej wyjechał na pobocze (kolejna nie dosc
    jasna sprawa - czy pojazd częsciowo jadacy poboczem włacza
    się do ruchu przy powrocie na "pełny pas"), pewnie jeszcze
    jakies inne ficzery wejda w rachubę.

    pzdr, Gotfryd