    From: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kontrola biletów - wręczenie dokumentów
    Date: Sat, 17 Nov 2007 20:31:21 +0100

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Problem "co to znaczy żądania" za chwilę.
    > Załóżmy: SKUTECZNEGO żądania, czyli takiego które da się
    > egzekwować na drodze prawnej.
    > Tak.
    > Zawsze.
    > Również w przypadku umowy cywilnoprawnej, na którą niewątpliwie
    > zechcesz zaraz się powołać :)
    > Jak nie ma podstaw np. w Kodeksie Cywilnym, to "żądać" można sobie
    > tylko w myśl zgodnych ustaleń z początku cytatu - znaczy owo
    > "żądanie" można zignorować.

    Ależ w tym przypadku ową podstawą jest umowa (przedstawiona zapewne w
    postaci wzorca umownego zwanego regulaminem), która mówi że jak chcesz
    jechać to musisz dać do ręki. KC tego nie zabrania, a PP wprost w
    sprawach nieuregulowanych powołuje się na KC.

    > "Nie może żądać" oznaczałoby zakaz dokonywania czynności nieskutecznej,
    > czyli sam fakt wystąpienia z tekstem "pan mi DA dokument do ręki"
    > byłby powodem do postawienia zarzutu przekroczenia prawa.

    Ale jak rozumiem to o to właśnie chodzi: że kontroler chce do ręki, i że
    twierdzisz że samo jego chcenie jest naruszeniem prawa, bo ustawa mówi
    że on może tylko chcieć żeby mu pokazać.

    > Tak bywa np. z przepisami dotyczącymi zakazu dyskryminacji - pewnych
    > pytań (w określonych okolicznościach) wręcz nie wolno zadać, nie wolno
    > w tym znaczeniu, że łamie się prawo.

    Więc to, że kontroler chce do ręki jest naruszeniem prawa czy nie? MZ nie.

    > Przyznaję, ze "prawo" rozumiałem jako "skuteczne prawo" czyli takie,
    > którego można domagać się np. przed sądem.

    Rozumiem, że jak kontrolerowi nie pokażesz, to może Cię do sądu zawlec
    bo tak mówi ustawa. MZ, jeżeli w umowie jest że musisz mu dać, to ma
    takie samo prawo Cię do sądu zawlec jak mu nie dasz.

    > Jest tu problem słownikowy - słowo "może" ma różne znaczenia ("jest
    > wykonalne" oraz "jest zgodne z prawem/zezwoleniem/...") i tak
    > samo owo "prawo" - "ma prawo" może znaczyć "może sobie powiedzieć
    > że żąda" oraz "może żądać i to żądanie jest zobowiazujące".

    Jeżeli w umowie jest że masz wręczyć, to żądanie wręczenia zobowiązujące.

    > Jak będziemy je rozróżniać?

    MZ nie musimy. Ja ciągle mówię, że "może żądać" oznacza "może dochodzić
    przed sądem spełnienia żądania".

    > Ale ratio legis domaga się niepomijania słowa "uprawnionych".
    > Trudno mi powiedzieć, przez kogo i jak.
    > Jeśli istnieje jakikolwiek akt prawny "uprawniający", to pewnie on
    > się załapie.

    To już pytanie do prawników, co trzeba zrobić żeby być przewoźnikiem,
    ew. czego nie robić żeby się okazało że jest się przewoźnikiem bez
    wymaganego uprawnienia :)

    > Hm...
    > Obstawiam że nie wywalczyłbyś.
    > Nie umiem wykoncypować "podstawy", tak dla jasnosci :)

    Może z art. 5. KC, ale to tak jakby trochę inna sprawa.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak