    From: scream <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kilka pytan...
    Date: Thu, 30 Oct 2008 14:26:16 +0100

    Dnia Thu, 30 Oct 2008 05:14:12 -0700 (PDT), Szymon von Ulezalka napisał(a):

    > chcialbym sie dowiedziec, czy te prawa opisane w tym artykule
    > odzwierciedlaja prawa jakie przysluguja w rzeczywistosci. czyli-
    > krotko mowiac- na ile ten artykul jest prawdziwy.

    W części jest prawdziwy. Zaczynając od począku:

    1) Dotyczy tylko policjantów po cywilnemu. Policjant umundurowany okazuje
    odznake tylko na Twoją wyraźną prośbę.

    2) W żadnej ustawie takie prawo nie jest zapisane. Jest napisane, że
    policjant ma okazać odznakę, a nie okazywać ją przez 10 minut żebyś mógł
    dokładnie obejrzeć milimetr po milimetrze. W mojej opinii chęć oglądania
    odznaki przez dłuższy czas aby się "upewnić" byłaby tylko próbą
    przesunięcia w czasie czynności jakie ten policjant ma zamiar podjąć wobec
    Ciebie, i wątpie żeby jakikolwiek policjant poszedł na coś takiego.

    3) Prawda.

    4) Policjant nie musi mieć żadnego nakazu rewizji. W szczególnych
    przypadkach może dokonać przeszukania tylko okazując legitymację. Dodatkowo
    może wejść do Twojego mieszkania jeżeli podejrzewa, że dzieje się tam coś
    złego. Jeżeli nie będziesz chciał go wpuścić, wejdzie siłą (o ile
    oczywiście ma jakiś ważny powód). Jeżeli znajdujesz się w cudzym
    mieszkaniu, to w ogóle o żadnych żądaniach z Twojej strony nie ma mowy, bo
    nie jesteś żadną stroną w sprawie.

    5) Bzdura kompletna.

    6) Kolejna bzdura. Codzienny podpis podrobią bez problemu, ale liter
    drukowanych już niby nie. Ciekawa teoria.

    7) Nie tak. Jeżeli nie jesteś pewien, że osobnik stojący za drzwiami i
    chcący się dostać do Twojego mieszkania jest policjantem, wtedy informujesz
    przez drzwi co zamierzasz zrobić i dzwonisz na 997. Warto wspomnieć, że ci
    za drzwiami nie będą czekać w nieskończoność. Kolejna sprawa, ale nie
    jestem tego na 100% pewien - przy przeszukaniu możesz zawołać osobę
    postronną (sąsiad, kolega) żeby uczestniczyła w czynnościach jako świadek.

    8) Prawda.

    9) Prawda, ale słownie też da się kogoś obrazić i narazić tym samym na
    odpowiedzialność karną :)

    10) Bzdura oczywiście. Bierne zachowywanie się jak worek treningowy tylko
    po to, żeby później mieć co wpisać do obdukcji - trzeba być chorym, żeby
    takie coś wymyśleć.

    11) 12) 13) Prawda.

    14) Nie musisz iść z adwokatem, a zdanie "W takiej sytuacji powinien czekać
    na dole, aby w razie mógł reagować." to kompletna bzdura.

    15) Prawda. Nie musisz odpowiadać na pytania które mogą narazić Ciebie lub
    bliską Ci osobę na odpowiedzialność karną.

    16) Nie jestem pewien, ale oryginałów raczej nie dostaniesz. Jeżeli już to
    odpis albo kopie.

    17) Bzdura :) Autor jest mocno uprzedzony.

    18) Bez sensu.

    19) 20) Prawda.

    21) Bzdura. Obecność osób trzecich jest zbędna.

    22) Bzdura.

    --
    best regards,
    scream