  • Data: 2005-05-28 19:15:45
    Temat: Re: jazda rowerem po ulicy
    Od: alugastrin <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2005-05-28 20:59, Romeq napisał(a):
    > Witam,
    >
    > Czy sa jakies przepisy sankcjonujace (pewnie paragrafy w kodeksie drogowym)
    > jazde rowerem z kolesiami obok siebie i zajmowanie calego pasa ruchu,
    > zamiast gesiego jeden za drugim? Jak to wyglada jesli chodzi o strone
    > prawna?

    "Art. 16. 1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.

    2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest
    obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni
    przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.

    3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o
    czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się
    na prawej połowie jezdni.

    4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej
    krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może
    zajmować więcej niż jednego pasa.

    5. Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem ręcznym
    oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani poruszać
    się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu
    utrudniałby ruch pieszych."

    "Oddział 11

    Przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, motorowerów oraz pojazdów zaprzęgowych

    Art. 33. 1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z
    drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem,
    korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować
    szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

    1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych
    kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z
    zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe - z jezdni.

    2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod
    warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym
    bezpieczną jazdę.

    3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:

    1. jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;

    2. jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz
    nóg na pedałach lub podnóżkach;

    3. czepiania się pojazdów.

    4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:

    1. wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;

    2. zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.

    5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego
    rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

    1. opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub

    2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest
    dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i
    brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.

    6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych,
    jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i
    ustępować miejsca pieszym.

    7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach
    określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli
    opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10."

    --
    alugastrin || email: N/A
    "Nagle zdałem sobie sprawę, że pistolet, bomby, rewolucja