    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dżentelmeni jezdni
    Date: Fri, 8 Dec 2023 15:00:35 +0100

    On Fri, 8 Dec 2023 14:15:07 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Było t o tu już po wielokroć wałkowane. Na pewno nie mniej, niż droga
    > awaryjnego hamowania. Sam przepis mówi o niepowodowaniu istotnej zmiany
    > prędkości.

    Ale to jest przepis o ustąpieniu pierwszenstwa.
    To kierowca nie może zmusic pieszego do istotnej zmiany predkosci :-)

    No cóż - jaka tabelka, tyle metrów.
    Jak kierowca ma dowód, że zareagował błyskawicznie, hamował mocno, i
    sie nie dało ... to jest jeszcze przepis, ze miał zwolnic przed
    przejsciem.

    > Nie wiem, jaka jest w tym miejscu dopuszczalna prędkość pojazdów.

    Ale przed przejsciem (ze znakiem pionowym) trzeba zwolnic dodatkowo
    i "odpowiednio" :-)

    > Jakakolwiek by ta odległość nie była potępiam zachowanie
    > kierującego, który to filmował polegające na wtargnięciu na pas jazdy z
    > kierunku przeciwnego.

    ALe nie było "wtargniecia" bo odleglosc była wystarczająca do
    zatrzymania pojazdu. Szerokosc chyba tez - ci z przeciwka mogli
    przejechac, gdyby im sie np hamulce zepsuły.

    > Zdecydowanie zła, bowiem jadący drogą główną ma pierwszeństwo zawsze, a
    > nie tylko, gdy już się znajdzie na skrzyżowaniu.

    No to moze byc skrzyzowanie równorzędne i dwa pojazdy.

    Poza tym jakie "nie tylko" masz na myśli?
    Bez skrzywania, jadac taką drogą mozna sie natknąc na inne pojazdy
    jadace tą samą drogą, albo włączające sie do ruchu.
    Albo na pieszych. Lub rowerzystów ... na poprzecznym przejezdzie.

    Jeszcze na tramwaj lub pociąg czasami.
    Albo na pojazd uprzywilejowany.

    > I właśnie się opierają. Nie uchylono przepisu zakazującego pieszemu
    > wejście "tuż przed nadjeżdżającym pojazdem". Nie określono nawet, kto to
    > jest ów "mityczny" pieszy wchodzący na przejście.

    Ale nie uchylono przepisu o wchodzącym na przejscie :-)

    > Uważam, ze sama
    > kampania społeczna odpowiada za sporą część ofiar.

    A jest jakis wzrost ofiar?
    Ponoć spadek.

    Kampania była potrzebna dla kierowców. Piesi i tak by się dowiedzieli
    - i niektorzy zaczeli "egzekwować swoje prawa".

    A że kampania może niewystarczająco uświadomiła pieszych, ze pojazd
    sie w miejscu nie zatrzyma ... przepisy są złe, ale ponoć gdzieś na
    Zachodzie sie sprawdzają (nie w Niemczech).

    J.