  • Data: 2007-10-10 08:49:41
    Temat: Re: dlaczego emeryci nie mogą zarabiać ?
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    plusz pisze:
    > Czy ktoś może mi wyjaśnić dlaczego emeryt, który przekroczy określoną
    > kwotę zarobków traci prawo do emerytury? Czy ktoś na tym zyskuje/
    > traci? Przecież wynagrodzenia płaci pracodawca i jest od niego
    > odprowadzany podatek i ubezpieczenie(?). W sumie powoduje to tylko
    > bezsensowną biurokrację i wątpliwości ile można zarobić.

    Ograniczenie zarobków dotyczy tylko osób na wcześniejszej emeryturze.
    Kobieta, która ukończyła lat 60, lub 65-letni mężczyzna mogą dorabiać
    bez ograniczeń.

    Skąd się to bierze? W opinii polityków, jak również w sławnym
    orzeczeniu sądu, emerytura to nie jest zebrany w ciągu życia kapitał,
    tylko zasiłek łaskawie wypłacany przez państwo. Skoro Polacy zgadzają
    się, aby państwo decydowało o wysokości emerytur, to i to samo państwo
    ma prawo ograniczyć ich przyznawanie.

    Sytuacja ta będzie się pogłębiać w miarę upływu lat i bankructwa
    obecnego systemu emerytalnego - poprzez wydłużanie wieku emerytalnego i
    odbieranie emerytur osobom, które osiągają inne dochody - furtka prawna
    została już otwarta:

    Orzeczenie trybunału konstytucyjnego z 7 lutego 2006r.
    "ograniczenie prawa do uzyskiwania świadczeń emerytalno-rentowych, w
    sytuacji uzyskiwania innych dochodów, w tym wynagrodzenia z pracy, jest
    co do zasady dopuszczalne"

    bankructwo ZUSu umożliwia ograniczenia w wypłacaniu emerytur:
    "ochrona praw nabytych nie oznacza nienaruszalności tych praw i nie
    wyklucza stanowienia regulacji mniej korzystnych. Ich naruszanie jest
    zaś dopuszczalne, jeśli przemawiają za tym inne normy i wartości
    konstytucyjne"

    Polecam odkładać na emeryturę prywatnie, jak najmniej dawać ZUSowi.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz