eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodezubekizacjaRe: dezubekizacja
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!news.mb-net.net!open-news-network.org!aioe.org!news.uzore
    to.com!newsreader4.netcologne.de!news.netcologne.de!peer03.ams1!peer.ams1.xlned
    .com!news.xlned.com!feeder.cambriumusenet.nl!feed.tweaknews.nl!posting.tweaknew
    s.nl!fx10.ams1.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: dezubekizacja
    References: <19v2h6feh2jh$.e95tjl42q6bt.dlg@40tude.net>
    <62ff6431$0$554$65785112@news.neostrada.pl>
    <wngicp3rlwdy.5xdda15chceh$.dlg@40tude.net>
    <62ff87bd$0$455$65785112@news.neostrada.pl>
    <62ff8f48$0$6209$65785112@news.neostrada.pl>
    <62ff93d0$0$471$65785112@news.neostrada.pl>
    <62ff9ba9$0$476$65785112@news.neostrada.pl>
    <62ffc6cd$0$6204$65785112@news.neostrada.pl>
    <tdqrt9$oqt$1@gioia.aioe.org> <svfMK.2008466$70_9.1800891@fx10.ams1>
    <tdtfd4$17ff$1@gioia.aioe.org> <CcCMK.1175590$B0_9.680667@fx13.ams1>
    <tdvid1$onu$1@gioia.aioe.org> <kRUMK.874036$MWc5.444381@fx06.ams1>
    <te4iht$f71$1@gioia.aioe.org> <j5UNK.1534567$B0_9.552076@fx13.ams1>
    <te9v01$1cjm$1@gioia.aioe.org> <ysxPK.2733$%fx6.2512@fx14.ams1>
    <ten1r3$154p$1@gioia.aioe.org> <TiSPK.12292$9f26.5170@fx09.ams1>
    <tepv20$b3s$1@gioia.aioe.org> <T_bQK.32080$%fx6.8001@fx14.ams1>
    <testoe$1p3a$1@gioia.aioe.org> <0sbRK.160079$YC96.93706@fx12.ams1>
    <tf4ig8$jeh$1@gioia.aioe.org> <m3RRK.164309$9f26.55031@fx09.ams1>
    <tf9hla$s0o$1@gioia.aioe.org>
    User-Agent: slrn/1.0.3 (Linux)
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Lines: 88
    Message-ID: <kraSK.469705$f0c6.24261@fx10.ams1>
    X-Complaints-To: a...@t...nl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 08 Sep 2022 00:12:00 UTC
    Organization: Tweaknews
    Date: Thu, 08 Sep 2022 00:12:00 GMT
    X-Received-Bytes: 5353
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:829760
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2022-09-07, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    > W dniu 07.09.2022 o 01:52, Marcin Debowski pisze:
    >> On 2022-09-05, Kviat wrote:
    >
    >>> Doskonale zdawano sobie sprawę czym jest niewolnictwo.
    >>
    >> To wszystko prawda, ale sam napisałeś, że to była norma, coś co
    >> obowiązywało
    >
    > Niczego takiego nie napisałem.

    Że norma, napisałeś. Że obowiązywało, to możemy dyskutowac, czy to
    naturalny wymóg powstania normy, czy figura retoryczna.

    > Gdzieś tam obowiązywało, a gdzieś tam nie obowiązywało.
    > Inaczej to wyglądało w starożytnym Egipcie, inaczej w Grecji, czy
    > Rzymie, inaczej w północnej Europie...
    > To, że gdzieś tam właściciele uważali niewolnictwo za normę, to nie
    > znaczy, że niewolnicy przywiezieni z jakiejś wyprawy też tak uważali.

    Skąd przekonanie, że nie uważali? Jesli nie lubisz słowa "obowiązywać",
    to skąd przekonanie, że nie uważali niewolnictwa za coś kompletnie
    naturalnego, cześć systemu społecznego w którym zyli i nie znali niczego
    innego? To jednak chyba nie tak, że większość np. takich plemion
    afrykańskich to były jakies dojrzałe demokracje czy monarchie
    konstutucyjne.

    > To nie było tak, że gdzieś we wiosce oglądali sobie telewizor i pani w
    > telewizorze powiedziała, że niewolnictwo to norma, wiec mieszkańcy
    > wioski stwierdzili, że ok, no to jak przyjdą i nas zniewolą, to luzik,
    > bo to norma i fajnie i moralnie jest być niewolnikiem.

    Ogladali i pani w telewizorze powiedziała, że przychodzą od czasu do
    czasu tacy różni, łupią, gwałcą, wyrzynają, biorą w niewolę, co może się
    zdarzyc i w tej wiosce, więc niech lepiej się na to przygotują. Lubienie
    lub nie nie ma się nijak do istnienia normy.

    >> i większość się na to godziła.
    >
    > Taa... jasne... :)

    Na to się godziła, a nie z tym się godziła. Tu chodzi o świadomość
    istnienia czegoś niekorzystnego jako cześci zastanej rzeczywistości, a
    nie czy ktoś coś lubimy.

    > A co ze źródłami, w których opisują bunty niewolników, co ze źródłami
    > które opisują nadawanie praw niewolnikom (ze strachu przed buntem
    > właśnie...) itp.?

    A te bunty to wybuchały bezwarunkowo w każdej co większej grupie
    niewolników, czy też tylko tam, gdzie sprzątaczka miała duże poczucie
    dysproporcji zarobków w stosunku do COE latyfundium gdzie pracowała?

    >> jednostki wybitne, nie stanowiące w żadnej mierze większości
    >> społeczeństwa, czyli nalezałoby uznać, że pewnie 99.99% to byli wtedy
    >> źli ludzie.
    >
    > To tak jak teraz?
    > Czyli bycie dobrym oznacza nieoplucie homo w autobusie?
    > Czyli wystarczy nie skopać śniadego pod uczelnią, żeby być dobrym?

    Ee, bycie złym oznacza oplucie homo w autobusie.

    >> Byli cześcią ówczesnego systemu. My jestesmy obecnie tez częścią
    >> systemy, innego systemu.
    >
    > W którym to systemie dobrzy ludzie uważają, że rasizm, homofobia itd.,
    > oraz niestety nadal niewolnictwo... to zło.

    Tak, i ci o których mówimy, tez uważają, że to zło. Oni tylko nie zdają
    sobie sprawy, że przyczyniają się posrednio do tego zła.

    > Oczywiście, że w tej dyskusji pisanie "dobry/zły" to daleko idące
    > uproszczenie - na potrzeby istoty dyskusji.
    >
    > Nie uważam, że granicą bycia dobrym jest brak otwartej agresji.

    Ale ja tak nie twierdzę. Co twierdzę, to że obecność otwartej agresji
    jest wskaźnikiem zła.

    > Wręcz fundamentalnie się z tym nie zgadzam. Nie uważam, że powstrzymanie
    > się przed opluciem geja w tramwaju czyni takiego człowieka dobrym.

    Jeśli się musisz powstrzymywać, to masz nasrane i tyle, ale ci ludzie
    nie muszą się powstrzymywać.

    --
    Marcin

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1