    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Date: Mon, 19 Jun 2023 13:16:57 +0200

    On Mon, 19 Jun 2023 02:48:58 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    [...]

> [...]
    >
    > Nixon zmienił B) - przed zmianą dolar był wymienialny na złoto bezapelacyjnie
    > (i to nie tylko banknoty dolarowe typu "gold certificate", ale i wszystkie inne -
    sprawdź sobie
    > jak nie wiedziałeś, "federal reserve note" to tylko jeden z wielu typów banknotów
    dolarowych,
    > oczywiście najpopularniejszy, a obecnie praktycznie monopolista),
    > co implikowało konieczność pokrycia każdego wyemitowanego banknotu w posiadanym
    m.in. w Frot Knox
    > złocie - oczywiście rozwadniano to już wcześniej i na koniec było, IIRC wymaganie
    złota na 25% papierów.

    No własnie - chyba rozwodnione bardzo.

    Ale ... bankowa kreacja pieniądza zaczęła sie przeciez w czasach złota
    i banknoty w tym nie przeszkadzały.

    > Wymienialny - to nie to samo, co pozostało, czyli że możesz kupić sobie za dolary
    złoto po cenie rynkowej.

    A tak w ogóle, to zamach na złoto zrobił przeciez Roosevelt w 1933
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozporz%C4%85dzenie_wy
    konawcze_6102

    A potem to juz tylko "nie mamy pana złota i co ..."

    J.