  • Data: 2023-06-21 15:06:56
    Temat: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 19.06.2023 o 15:58, J.F pisze:

    > No i ten "oryginalny utwór" okazuje sie miec wartość upośledzoną.

    Nie rozumiem co masz na myśli.

    > No i nie wiesz czy to kopia oryginału, czy czegos innego.

    Tutaj też nie wiem co masz na myśli.

    Tokeny NFT nie są do rozstrzygania, czy coś jest kopią, czy oryginałem.
    Może cię zaskoczę, ale NFT może mieć wartość nawet bez istniejącego
    obiektu (czy to materialnego, czy cyfrowego).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Niewymienny_token

    "W 2021 roku, firma Injective Protocol kupiła w galerii Taglialatella w
    Nowym Jorku pracę artysty Banksy'ego Morons (White) za 95000 dolarów, a
    następnie przekonwertowała ją na plik cyfrowy powiązany z tokenem NFT i
    spaliła oryginalny obrazek podczas transmisji na żywo. Stworzony
    unikalny token ma zostać sprzedany na aukcji za kryptowalutę[11]."

    Tak więc, nawet jakby ci się udało skasować wszystkie istniejące kopie
    (oryginały, jeśli wolisz) cyfrowe jakiegoś dzieła, to token dalej może
    mieć wartość.
    Jego nie da się skasować (ani zmienić). Chyba że skasujesz całe NFT...

    > Pare niesłyszalnych bitów różnicy, i brak kłopotów z prawem?
    > Idealny układ :-)

    Nadal nie rozumiesz co to NFT... albo znowu ja nie rozumiem co ty masz
    na myśli.

    Sądzisz, że jak firma Adidas zrobi model 3D butów (w metawersie - żeby
    zachować kontekst rozmowy) i będzie je sprzedawać, a potem ty sobie je
    skopiujesz, usuniesz ich logo (albo zmienisz kilka niewidocznych bitów)
    i też zaczniesz je sprzedawać podając się za firmę Adidas i ta firma tym
    się nie zainteresuje? To po pierwsze.

    A po drugie, nawet jak ci się uda tak podziałać przez jakiś czas, to kto
    takie "buty" od ciebie kupi? Jakiś dresiarz, który będzie się chwalił,
    że ma buty kupione od Ziutka na bazarze?
    Bo widzisz... o ile w analogowym świecie możesz sobie kupić podróbkę i
    się chwalić przed kumplami, że to oryginał, o tyle w świecie cyfrowym
    już się tak nie da. Klik na twoje buty i widzę, że to podróby od Ziutka,
    bo do NFT już nie wstawisz kilku bitów różnicy, buty będą miały NFT od
    Ziutka... ale obciach...

    > O ile Cie rozumiem, to chodzi o to, ze z posiadaniem oryginału wiąże
    > sie jakies prawo.

    Powtórzę: nie istniej pojęcie oryginału (albo kopii).
    Masz prawo do utworu/dzieła, a nie do oryginału (czy kopii).

    To znaczy możesz mieć. Bo autor razem z tokenem NFT może ci przekazać
    jakieś prawa, albo nie. Kwesta umowy.

    > Wiec fałszując informacje o oryginale, zyskuje to prawo?

    Nie rozumiem pytania.

    Może to ci coś rozjaśni:
    https://spidersweb.pl/2021/09/doda-nft.html

    Co z tego, że sobie skopiujesz cycka Dody (a ściślej, fotogrametryczny
    skan tego cycka) skoro nie będziesz miał do niego NFT?
    Co z tego, że skopiujesz tego cycka i będziesz chciał go sprzedać (bez
    wprowadzania, czy z wprowadzeniem kilku niewidocznych pikseli...), skoro
    nie masz NFT?
    O ile w ogóle przy zakupie tego tokena dostajesz jakieś prawa majątkowe
    do tego fotogrametrycznego cycka - bo nic o tym w artykule nie ma.
    Wystawisz swój NFT? No OK... no to będzie NFT od Ziutka, a nie Dody...
    Kto kupi taki NFT od Ziutka i potem będzie się chwalił, że ma NFT cycka
    od Ziutka?
    Co innego, gdy Ziutek kupi NFT od Dody i będzie chciał go potem sprzedać
    i ty od Ziutka go odkupisz.
    Podkreślam: odkupisz NFT Dody od Ziutka, a nie cycka Dody (czy jakieś
    prawa do tego cycka) od Ziutka.
    Reasumując: jeżeli chcesz być "posiadaczem" NFT cycka Dody (skanu
    fotogrametrycznego), to nie kupujesz cycka, lecz NFT tego cycka.
    Cycka Dody (to tylko przykład...) skopiować może każdy i go sobie mieć,
    ale NFT jest tylko jeden i tylko jego posiadacz może twierdzić, że jest
    "właścicielem" NFT tego cycka.

    Jeszcze inaczej...
    w analogowym świecie masz np. rzeźbę+certyfikat autentyczności.
    Kupując taką rzeźbę, pakują ci ją do ciężarówki i przywożą razem z
    certyfikatem.
    Porównując to do NFT, to tak jakbyś chciał kupić sam certyfikat. I
    czasem tak się dzieje, że właściciel rzeźby mieszka np. w Australii, a
    rzeźba jest wystawiona w muzeum np.w USA (żeby było daleko na potrzeby
    przykładu). Więc ten właściciel rzeźby ma tę rzeźbę, czy nie ma? Jest
    właścicielem, ale jej nie ma. Ale wszyscy wiedzą kto jest właścicielem
    rzeźby i gdzie ona się znajduje, bo można ją tam podotykać.
    Jak chce sprzedać taką rzeźbę, to wystawia ją na aukcji i... sprzedaje
    sam certyfikat (w sensie fizycznym, że przechodzi z rąk do rąk), bo tej
    rzeźbie dobrze jest w tym muzeum i bez sensu jest narażanie jej na
    przewóz przez pół świata wte i wewte.

    Albo te "zdalne" adopcje zwierząt w zoo. Możesz "kupić" takiego
    zwierzaka, a raczej jakiś papier, że go adoptowałeś, ale to nie jest
    tak, że możesz sobie z tym papierem pojechać do zoo i zapakować słonia
    na ciężarówkę. Zapłata za "adopcję" nie oznacza, że masz jakiekolwiek
    prawa do tego zwierzaka. Możesz się pochwalić przez znajomymi, że
    adoptowałeś słonia, a jak papier nie jest imienny, to możesz go
    odsprzedać na bazarze, bo ktoś inny będzie się chciał pochwalić przez
    nową dziewczyną, że ma słonia. Albo go dobrze skserować i sprzedać
    wielokrotnie...
    Podobnie jest z NFT, tyle, że go nie skopiujesz.

    W świecie cyfrowym wszyscy mogą mieć oryginały (albo kopie... jak
    wolisz), ale tylko jedna osoba ma NFT danego dzieła. Istnieje tylko
    jeden NFT.

    Skoro w świecie cyfrowym wszystkie kopie są oryginałami, to jedyną
    możliwością ustalenia praw do utworu/dzieła jest niepodrabialny i
    istniejący tylko w jednym egzemplarzu token NFT.

    Jakiś awatar może mieć buty ze zmienionym jednym niewidocznym pikselem,
    co awatar kogoś innego, ale to trochę wstyd mieć buty z NFT od Ziutka, a
    nie od Adidasa...

    Chyba nie potrafię tego prościej wytłumaczyć.

    > Nie, na dyskietce czy czy plycie CD napiszę, dopiszę datę
    > wczesniejszą, i niech mi ktos udowodni, ze jego "oryginał" jest
    > oryginalniejszy niż mój :-)

    Miałeś napisać na utworze, a nie na nośniku...
    I jak wniesiesz taką płytę CD do metawersum?

    > No .... kopia na dysku twardym plików z DVD czy CD jest odróżnialna,
    > mimo, ze zawartość plików taka sama ..

    Serio?
    Jak odróżnisz zapis 01101 na dysku SSD od zapisu 01101 na CD?
    To, że to inne nośniki, to ja widzę bez ekspertyzy specjalisty.

    Jaki jest sens odróżniania w świecie cyfrowym analogowych nośników?
    Może utwór "leży" gdzieś na stareńkim serwerze ze szpulami z taśmą
    magnetyczną? A może w chmurze współrzędne wierzchołków bryły 3D leżą na
    jednym serwerze na HDD, tekstury na innym z dyskiem SSD, a definicje
    parametrów fizycznych na jeszcze innym? I teraz jeden serwer zaczyna
    padać, więc tekstury raz pobiera z jednego dysku, a innym razem z
    innego, zapasowego...
    Jak ktoś zapisuje utwór/dzieło w chmurze np. na "dysku google", to nie
    ma pojęcia ani gdzie ten serwer się znajduje, ani jakie ma dyski, ani
    nawet tego, czy cały plik siedzi na jednym serwerze, czy jest jakoś
    przez system podzielony na klastry, czy tam inne kontenery...
    Jak to ważne "dzieła", to na wszelki wypadek robi sobie kopie zapasowe w
    cyklach miesięcznych i ten "oryginał", ten pierwszy z pierwszych, już
    dawno rozpłynął się w eterze, o wersjach roboczych nie wspominając.
    Ma to gdzieś. Chce czerpać profity z utworu/dzieła, a nie z nośnika.
    A od kiedy wymyślono NFT, to nawet nie tyle z samego dzieła, co z tego
    NFT...

    Spróbuj myśleć o utworze/dziele w oderwaniu od nośnika, to może się
    rozjaśni.

    > No ale jak ten NFT to zabezpiecza?

    Ale co zabezpiecza? Nośnik?
    NFT niczego nie zabezpiecza (w świecie analogowym, bo w świecie cyfrowym
    może być powiązany przez "prawa fizyki" takiego świata z jakimś dziełem
    i w tym sensie zabezpiecza, że jak masz NFT, to masz to cyfrowe coś.
    Może, nie musi. Sano NFT może mieć wartość.)

    > No własnie, dzisiaj, bo np troche przedwojennych filmów zaginęło.

    No i?
    Nie widzę związku.
    Średniowiecznych mieczy też sporo zaginęło.

    > No ale trzeba jakos zaszyc te możliwosci.

    No i?

    > I na ile Cie rozumiem - trzeba sie jakos zabezpieczyc,
    > zebym nie mógl swojej dokładnej kopii zarejestrować jako swój produkt,
    > itp.

    Możesz sobie rejestrować jako swój.
    System ci pewnie nie pozwoli zrobić tokena do dzieła różniącego się
    jednym pikselem, bo to nie problem zautomatyzować takie sprawdzenie, ale
    jak nie ma takiego sprawdzania, to w czym problem?
    Chodzi o to, żebyś nie mógł go zarejestrować jako produkt
    (przykładowego) Adidasa. Nie masz takiej fizycznej możliwości żeby
    zrobić do niego NFT Adidasa.
    Tak jak nie masz możliwości zrobienia NFT cycków Dody jako Doda.

    W świecie analogowym możesz zrobić (niemal)identyczne buty i sprzedawać
    je na bazarze jako Adidasy, gdy chcesz kogoś oszukać. Klient kupi takie
    buty i będzie je nosił przekonany, że to buty od Adidasa.
    W świecie cyfrowym nie ma takiej możliwości. Nie da się tak kogoś oszukać.
    W świecie cyfrowym nie sprzedasz tokena NFT od Adidasa skoro go nie
    masz, więc nie ma możliwości żeby ktoś od ciebie go kupił.
    Żeby nie było nieporozumień: nie sprzedajesz butów, tylko token NFT.

    I jak te buty będą zbyt podobne do butów Adidasa, to ten (przykładowy)
    Adidas puści takie sprzedawcę z torbami i tyle.

    > No ale jak to duże pieniądze, jeszcze jest kwestia weryfikacji
    > pierwszenstwa.

    Nie ma takiej kwesti.
    Nie da się tokena NFT przestawić w łańcuchu. Dlatego tę technologię
    nazywamy blockchainem. Każdy token ma znacznik czasu i każdy kolejny
    element łańcucha jest ściśle powiązany z poprzednikami.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Blockchain

    > Np przenoszę projekt tych butów na inną platformę, i mówie "mój ci on
    > jest".

    No i?
    Jak wprowadzisz do innej gry model 3D stworzony przez Adidasa (albo
    nawet sam stworzysz bardzo podobny) i będziesz udawał, że sam go
    zrobiłeś, to token NFT w tej grze do tych (wirtualnych) butów nie będzie
    od Adidasa, bo będzie od ciebie.
    Jak się Adidas dowie że sprzedajesz zbyt podobny model 3D do ich butów,
    to puści cię z torbami.
    Tu nie ma różnicy ze światem analogowym.

    Jest nawet takie zjawisko w świecie mody, że firmy zajmujące się tzw.
    szybką modą (czy jakoś tak to się nazywa, polega to na tym, że robią
    krótkie serie i szybko wprowadzają nowe wzory, bo klienci się nudzą) i
    te nowe modele trafiają do sprzedaży co tydzień, czy co miesiąc.
    A że klienci chcieli by markowe ciuchy, tyle że tanio, to one muszą być
    jak najbardziej podobne to tych markowych i drogich.
    Więc zatrudniają sztaby prawników i specjalistów od wzornictwa czynnych
    praktycznie okrągłą dobę, które na bieżąco sprawdzają, czy projekty tych
    nowych wzorów mają już wystarczającą ilość różnic od jakiegoś wzoru
    uznanej marki, czy jeszcze nie... czy rękaw już wystarczająco się różni,
    czy jeszcze nie, czy granica podobieństwa nie została przekroczona na
    tyle, żeby się nie narazić na proces.
    O ile oczywiście chcą sprzedawać to legalnie, jako własny wyrób pod
    własną marką.
    Tego jest tak dużo, a mimo tego pilnują...

    Więc jak sobie taki projekt butów przeniesiesz na inną platformę, to się
    módl żeby koncern od którego to ukradłeś nie zauważył.

    > I tu sie przyda, ze trzecia strona potwierdzi, ze oryginalny
    > autor zarejestrował swój projekt rok wczesniej ...

    Jaka znowu trzecia strona?

    Jak przenosisz bitcoina z jednaj platformy sprzedażowej do innej, to
    jakaś trzecia strona musi potwierdzać oryginalność tego bitcoina?
    Znowu nie wiem co miałeś na myśli...

    > Ale to chyba w połączeniu z dedykowanymi platformami,

    Co to znaczy z dedykowanymi?
    Albo dana platforma (metavers, gra...) ma zaimlementowane NFT, albo nie.

    > bo inaczej to moglbym i ten token skopiować.

    Nie da się. Spróbuj skopiować bitcoina, skoro twierdzisz, że się da.
    Model 3D butów możesz sobie skopiować.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr