  • Data: 2023-06-19 01:46:42
    Temat: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-06-17, Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> wrote:
    >> Czytam sobie:
    >> https://www.rp.pl/finanse/art38618561-hakerzy-okradl
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > Tak się mówi i myśli potocznie.
    > Przecież jak wypłacasz z banku pieniądze, to przecież nie dosłownie te
    > same, które wpłaciłeś.

    Tak, ale nie o to chodzi. "Działanie" pieniądza jest oparte o taką
    warstwę abstarkcyjną, ale tu mamy poniekąd utratę własnosci. Jak mi ktoś
    rozmieni 100zł to nie będzie to rozpatrywane jako utrata własności i
    powstanie zobowiązania, ale fakt, może to kwestia ugruntowanego
    rozumienia potocznego, które mi to mąci.

    > Tak samo jakbyś mi dał stówę w depozyt (czy pożyczył), to nie będę jej
    > trzymał w skarpecie aż do oddania - po prostu mam wobec Ciebie
    > zobowiązanie na stówę, a ta stówa jest moja.
    > Ale jakbyś dał mi w depozyt rower, to muszę oddać Ci ten tower, a nie
    > inny. Pieniądze działają inaczej.

    Troche tak jakby zdepodonować na czyimś dysku twardym utrwalony oryginał
    utworu, do którego posiada się prawa majątkowe. Tez nie ma to charakteru
    materialnego.

    --
    Marcin