  • Data: 2023-06-19 11:48:58
    Temat: Re: czyją własnością są pieniądze w banku
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 19 czerwca 2023 o 03:19:50 UTC+2 io napisał(a):
> [...]
    i-konto-pieniadze-ma-oddac-bank-jest-wyrok-sadu

    > No i właśnie nie zmienił tego deponowania w banku.

    Zmienił.
    Bo zdecyduj się, co rozpatrujesz:
    A) Wykopał złoto i schował w wynajętej (za opłatą) skrytce bankowej
    B) Wykopał złoto, "zdeponował w banku i dostał zaświadczenie w postaci dolara"
    C) Wykopał złoto, sprzedał i zdeponował w banku pieniądze ze sprzedaży.

    Nixon zmienił B) - przed zmianą dolar był wymienialny na złoto bezapelacyjnie
    (i to nie tylko banknoty dolarowe typu "gold certificate", ale i wszystkie inne -
    sprawdź sobie
    jak nie wiedziałeś, "federal reserve note" to tylko jeden z wielu typów banknotów
    dolarowych,
    oczywiście najpopularniejszy, a obecnie praktycznie monopolista),
    co implikowało konieczność pokrycia każdego wyemitowanego banknotu w posiadanym m.in.
    w Frot Knox
    złocie - oczywiście rozwadniano to już wcześniej i na koniec było, IIRC wymaganie
    złota na 25% papierów.

    Wymienialny - to nie to samo, co pozostało, czyli że możesz kupić sobie za dolary
    złoto po cenie rynkowej.