  • Date: Tue, 10 Feb 2004 00:15:52 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy moge sie ozenic z kuzynka ?

    [edymon] wrote:

    > Czy to znaczy, ze teoretycznie moge wyjsc za mąz za syna brata mojego
    > ojca (czyli mojego brata stryjecznego)? Ewentualnie za syna brata mojej
    > mamy (brata ciotecznego). I co, dzieci beda normalne?:-)))

    To są legendy. Z genetycznego punktu widzenia z kuzynami ma się 12,5 %
    wspólnego materiału genetycznego (dla porównania z rodzicami i
    rodzeństwem 50% -- w gigantycznym uproszczeniu ma się rozumieć) .
    Bardziej istotne jest, czy stosunek pokrewieństwa występuje tylko przez
    kuzynów, czy też mamy do czynienia z przypadkiem silnego pokrewieństwa
    które miało miejsce zwłaszcza w rodzinach królewskich w XVIII i XIX
    stuleciu, a współcześnie wśród Karaimów. To drugie jest naturalnie o
    wiele bardziej niebezpieczne.

    Ryzyko chorób genetycznych jest naturalnie większe niż wśród osób
    niespokrewnionych (ale wzrasta nieznacznie -- o około 3-4 punkty
    procentowe). Polecam te artykuły (po angielsku niestety):
    http://www.geocities.com/luvacuzn4/CousinsMarryingCo
    usins.html
    http://www.coej.org/Medical/marrying_cousins_not_ris
    ky.htm

    Tak więc nie ma przeciwwskazań, (poza natury kulturowej, ale przecież i
    różnica wieku stanowi takie przeciwwskazanie) do małżeństwa wśród kuzynów.

    FUT: poster -- bo offtopicznie a sci.biologia nie czytam -- genetyka to
    moje maleńkie hobby.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Men are wise in proportion, not to their experience, but to their