  • Data: 2004-02-11 16:39:52
    Temat: Re: czy moge sie ozenic z kuzynka ?
    Od: Baka <s...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Falkenstein wrote:

    > istnieja dwa sposoby liczenia pokrewieństwa w linii bocznej: Computatio
    > Civilis i Computatio Canonica. Opisany wyżej sposób - suma przodków to
    > system komputacji cywilnej. Kanoniczna jest bardziej surowa - obejmuje ona
    > liczbę pokoleń do wspólnego przodka - wspólny ojciec - 1 stopień, dziadek -
    > 2 stopień, pradziadek - 3 stopeń, prapradziadek - 4 stopień. Liczyło się
    > tylko po jednej (dłuzszej) stronie. Do 1215 r. zakaz obejmował osoby
    > spokrewnione do 7 stopnia., potem do 4.
    >
    > Z pewnościa tak było to liczone w poprzednio obowiazujacym CIC, jak jest w
> [...]

    Wygląda na to że masz rację i w Kodeksie Kanonicznym Computatio Canonica
    stosuje się gdy chodzi o małżeństwa a Comp.Civilis gdy chodzi o inne sprawy.
    http://www.newadvent.org/cathen/04264a.htm
    Jeżeli tak jest to znaczy że pokrewieństwo kuzynostwa jest przeszkodą
    małżeńską niepodlegającą nawet dyspensie ordynariusza bo wg C.Canonica
    byłby to 2 stopień.

    --
    Baka