  • Data: 2004-02-11 14:23:51
    Temat: Re: czy moge sie ozenic z kuzynka ?
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Baka" <s...@s...com> napisał w wiadomości
    news:c0agha$sdv$3@nemesis.news.tpi.pl...

    > Pokrewieństwo w linii prostej jest wtedy gdy jedna z osób jest potomkiem
    > drugiej czyli synem/córką, wnukiem itd. Stopień takiego pokrewieństwa to
    > ilość układów dziecko/rodzic pomiędzy takimi osobami. Przykładowo
    > syn-ojciec - 1 stopień, wnuk-dziadek - 2 stopień.
    > Kiedy jedna osoba nie jest potomkiem drugiej ale obydwie osoby mają
    > wspólnego przodka ,pokrewieństwo jest w linii bocznej.
    > Stopień pokrewieństwa to wtedy suma ilości przodków do najbliższego
    > wspólnego przodka każdej ze spokrewnionych osób. Czyli wspólny rodzic
    > (rodzeństwo) - 2, wspólny dziadek (kuzynostwo) to 4 st.

    Tak, ale...
    istnieja dwa sposoby liczenia pokrewieństwa w linii bocznej: Computatio
    Civilis i Computatio Canonica. Opisany wyżej sposób - suma przodków to
    system komputacji cywilnej. Kanoniczna jest bardziej surowa - obejmuje ona
    liczbę pokoleń do wspólnego przodka - wspólny ojciec - 1 stopień, dziadek -
    2 stopień, pradziadek - 3 stopeń, prapradziadek - 4 stopień. Liczyło się
    tylko po jednej (dłuzszej) stronie. Do 1215 r. zakaz obejmował osoby
    spokrewnione do 7 stopnia., potem do 4.

    Z pewnościa tak było to liczone w poprzednio obowiazujacym CIC, jak jest w
    tym nowym, posoborowym niestety nie wiem, bo nawet nie mam jak zajrzeć do
    tekstu.

    RF