    From: "MarekZ" <marekz@irc._wytnij_.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy komornik "siądzie" na moich rodziców za mnie ?
    Date: Thu, 15 Apr 2004 17:40:46 +0200

    Użytkownik "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał w wiadomości
    news:Xns94CCAE80EE3EEgoomichskrzynkapl@127.0.0.1...

    > Radzę ci się zainteresować artykułem 82 par 4 i 5 kodeksu postępowania
    > sprawach wykroczeń.

    Nie bardzo widze zwiazek z rzeczywistoscia. O ile dotarlem do aktualnej
    wersji, ten artykul mowi o zatrzymywaniu paszportu, zamianie kary
    grzywny na zastepcza kare aresztu itp. rzeczach. Oraz o nadawaniu
    klauzuli natychmiastowej wykonalnosci. Mialem wrazenie, ze kazdy wyrok
    zaoczny ma klauzule natychmiastowej wykonalnosci. Wiec w przypadku jego
    doreczenia, mozna od razu podjac czynnosci egzekucyjne. Natomiast
    prawomocnosc wyroku, to dla mnie (przypominam: dla niefachowca) jednak
    calkowicie co innego, i wydawalo mi sie, iz jest to sprawa nie do
    przeskoczenia bez skutecznego jego doreczenia. Mozna robic te manewry z
    kuratorem, ale nasza praktyka nie wskazuje aby bylo to w rzeczywistosci
    realizowane.

    Jest faktem, ze od wielu lat sukcesywnie przedawniaja sie wielu ludziom
    (w tym i mnie) kolejne wykroczenia z powodu niemoznosci doreczenia
    wyrokow zaocznych. Za granice zarowno ja, jak i znajomi, jezdzimy w
    okresie letnim i po trzy razy na miesiac. Ja akurat jestem z Krakowa,
    ale znajomi sa z roznych innych miejscowosci, wiec nie mozna chyba
    zwalac tego na jakis lokalny folklor. Wiec dlatego przypuszczam, ze tak
    wyglada praktyka: proby doreczenia dokonywane co okolo 3 miesiace do
    chwili az wykroczenie sie przedawnia, potem rezygnacja. Jesli ta sama
    osoba ma w danym okresie wiecej niz jedno nieprzedawnione wykroczenie,
    proby doreczen sa "laczne", a nie niezalezne. Po przedawnieniu
    wykroczenia (zakladajac ze akurat nie ma jakiegos nieprzedawnionego)
    mozna bezbolesnie isc sobie obejrzec akta do sadu - nie probuja na sile
    ci wtedy doreczyc tego wyroku. A mysle, ze gdyby byla jakas szansa na
    zrealizowanie orzeczonej kary, to by probowali, wtedy mozna by niby
    odmowic przyjecia, ale takie cos juz by chyba spowodowac moglo
    uprawomocnienie sie.

    Sorry za niefachowy jezyk i mozliwe bledy merytoryczne; po prostu
    opisuje praktyke.

    marekz