    From: Olgierd <c...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy 17 latek może pracować?
    Date: Thu, 11 Dec 2003 20:57:08 +0100

    Niejaki(a) -ZED- w wiadomości <b...@z...zukih.org>
    powiedział(a) co następuje:

    > Chciałbym dać swojemu 17 letniemu bratu zarobić u mnie w firmie.
    > Okazjonalnie-na umowę o dzieło. Czy on może wykonać takie dzieło
    > i wystawić rachunek? Potrzebuje kontrasygnaty rodziców?

    Panie -ZED-, Pański brat jest - bez obrazy - osobą o ograniczonej
    zdolności do czynności prawnych. Zasadniczo osoba taka może zaciągać
    zobowiązania, aczkolwiek do jej pewnej ważności niezbędne jest
    potwierdzenie przez przedstawiciela ustawowego. Nie oznacza to, że umowa
    jest ot tak, nieważna - jeśli kontrahent Pańskiego brata (czyli Pan sam)
    poczuje, że coś jest nie tak, może Pan żądać potwierdzenia tej umowy
    przez przedstawiciela ustawowego (art. 18 par. 3 k.c.)
    Chyba że uznamy, że taka umowa jest "powszechnie zawierana w drobnych
    bieżących sprawach życia powszechnego", to wówczas taka zgoda w ogóle
    nie będzie wymagana. Chciałbym jeszcze zwrócić Pańską uwagę, że
    pieniędzmi, jakie Pański brat w taki sposób zarobi, będzie mógł
    dysponować osobiście, według własnej woli.
    Nie wdaję się tu w rozważania podatkowe, odnoszę jednak wrażenie, że
    Pański brat będzie musiał po tym wszystkim wystąpić o nadanie numeru
    NIP, do czego służy deklaracja NIP-1.
    Pozdrawiam Pana, Panie -ZED-

    --
    Olgierd
    "Dynamit Nobla i Nagroda Nobla są dwiema stronami tego samego faktu, jak