    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Znów poszukiwania telefony
    Date: Wed, 17 Jan 2024 19:16:50 +0100

    On Wed, 17 Jan 2024 18:07:15 +0100, Monika Głowacka wrote:
> [...]
    otocka-zmarla-po-dobie-poszukiwan-6985679186524864a

    > Czy na grupie pl.soc.prawo ktoś z Was pisał na temat dotyczący danych

    Dyskutowalismy niedawno dość szeroko, przy okazji smierci
    Natalii/nastolatki z Andrychowa.

    > pozyskanych od operatora? Mianowicie, przeczytałam tam, że dane te są w
    > takiej formie, że nie da się ich od razu odczytać. Czy to znaczy, że nie
    > da się na ich podstawie online śledzić telefonu?
    > Jeśli tak, to dlaczego? Czy to wynika z przepisów prawa, czy może z
    > technicznych ograniczeń?

    Przede wszystkim są dwie, a nawet trzy sytuacje.
    -jak obywatel nie dzwoni na 112, to minister nakazał operatorom
    gromadzic informację do jakich stacji bazowych był telefon zalogowany.
    I niewiele wiecej, wieć oni więcej nie zapisują, i lokalizacja jest
    badzo niedokładna. "W polu" to moze być kilkanascie km, bo o tyle, a
    nawet więcej, moga być odległe inne BTS. W dodatku może być do
    dostępne z duzym opóźnieniem, bo operator ma gromadzic, a udostępniać
    na żądanie.

    -jak obywatel dzwoni na numer alarmowy, to są inne przepisy.
    Operator go lokalizuje i przekazuje do 112 lokalizację. W dodatku
    jest europejska dyrektywa 2002/22/WE, nakładająca taki obowiązek.
    Ale nie mówi jak dokładnie. Jest też podobny amerykanski przepis, ale
    obowiązuje tylko w USA.
    Po pewnej aferze Litwa się zawzięła i podobno lokalizuje z
    dokładnoscią do 50m. A my chyba dalej tylko stację bazową.

    -kolejna dyrektywa dotyczy samochodów, które w razie wypadku same
    dzwonią na 112 i przekazują pozycję GPS. Tylko te nowsze, ale uważaj -
    samochód na ciebie doniesie :-)

    -w starym systemie GSM, tzw TDMA, siec w trakcie połączenia musiała
    znac odległość telefonu od stacji bazowej z dokładnością ok 500m.
    Jak były trzy BTS w zasięgu, to można było lokalizować z podobną
    dokładnoscią. Ale jak "w polu" był tylko jeden?

    -od systemu TDMA operatorzy odeszli i stosują nowsze. A w nich chyba
    nie trzeba tak mierzyć, to i nie ma takich danych.

    -AML ...
    https://www.prawo.pl/prawo/numer-112-po-wyroku-tsue-
    obowiazek-dokladnej-lokalizacji,468898.html
    https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Mobile_Locati
    on

    tylko jesli dobrze rozumiem, to telefon wysyła pozycję, jak stwierdzi,
    ze osoba dzwoni na 112. Oczywiscie musi byc odpowiednio "smart".

    I to Litwa wdrożyła?
    GPS w telefonie też nie zawsze działa.

    -U siebie w ustawieniach lokalizacji, mam dwie ciekawe opcje:
    -"udostępnij informacje o lokalizacji operatorowi"
    -"usługa lokalizacji dla połączeń alarmowych".
    to chyba wlasnie to AML ... albo i nie - ELS
    https://support.google.com/accounts/answer/3467281?h
    l=pl

    -jak masz Androida, to Google cię śledzi. Lokalizuje telefon i sobie
    zapisuje. No ale to google wie, a nie policja.
    Albo już nie
    https://www.telepolis.pl/wiadomosci/aplikacje/google
    -maps-historia-lokalizacji-policja
    https://www.pb.pl/google-nie-bedzie-informowac-polic
    ji-o-uzytkownikach-ktorzy-znalezli-sie-blisko-miejsc
    -zbrodni-1203414

    -jest też troche różnych aplikacji do lokalizowania, ale to trzeba je
    zainstalować i może uruchomić. No i raczej nie meldują policji.

    To jak - można Pegassusa zainstalować każdemu i zdalnie? :-)
    Aaa - on tylko na smartfony.

    J.