  • Data: 2007-08-25 14:31:18
    Temat: Re: Zarząd wspólnoty mieszkaniowej.
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tadeusz" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:fapbvl$2nb$1@atlantis.news.tpi.pl...
    >W dużej wspólnocie mieszkaniowej,gdzie zarząd jest trzyosobowy,dwie osoby
    > złożyły pisemne oświadczenia,że rezygnują z pracy w zarządzie i wogóle ich
    > to nic nie obchodzi,a trzecia osoba chce przetrwać do zebrania rocznego(po
    > trzech latach działalności ).Nie ma możliwości znalezienia innych chętnych
    > do zarządu.Co w takim przypadku?

    witam!

    jeżeli sposób zarządu został ustalony przez właścicieli lokali w umowie o
    ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej późnej w
    formie aktu notarialnego, wówczas zmiana trybu zarządu, a zatem także składu
    zarządu (czy będzie to jednoosobowy czy wieloosobowy zarząd) może nastąpić
    na podstawie uchwały właścicieli lokali zaprotokołowanej przez notariusza;
    stanowi ona podstawę wpisu do księgi wieczystej;
    jeżeli sposobu zarządu nie określoni w umowie lub w dalszej uchwale, wówczas
    obowiązuje, to co poniżej opisane;

    reguły powoływania zarządu reguluje art.20 ustawy o własności lokali;
    właściciele powołują zarząd jednoosobowy lub wieloosobowy na mocy uchwały,
    pod warunkiem, że łącznie lokali wyodrębnionych i niewyodrębnionych jest
    więcej niż 7 (np. 8);
    jednocześnie wskazuje się, że zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą
    być w każdej chwili na mocy uchwały właścicieli lokali zawieszeni w
    czynnościach lub odwołani;
    z tego wynika, że członkowie zarządu nie mają uprawnienia do rezygnacji z
    członkostwa w zarządzie - nie znalazłem w przepisach takiego prawa po ich
    stronie; zatem mogą być odwołani wyłącznie na mocy uchwały właścicieli;
    najlepiej jak się ich spytasz na jakiej podstawie prawnej składają
    rezygnację, bo na pewno nie na podstawie ustawy; no chyba że macie jakiś
    status wspólnoty albo umowę i te akty to przewidują; jeżeli nie, to takiej
    możliwości nie ma - tylko uchwała o ich odwołaniu, którą podejmują
    właściciele w tym samym trybie co uchwałę o powołaniu; uchwały zapadają
    większością głosów właścicieli lokali, liczoną według wielkości udziałów,
    chyba że w umowie lub w uchwale podjętej w tym trybie inaczej postanowiono;
    jeżeli jednak nie zostanie taka uchwała o ich odwołaniu podjęta, to muszą ci
    członkowie sprawować zarząd nadal, z tymże każdy właściciel lokalu ma prawo
    i obowiązek współdziałania w zarządzie nieruchomością wspólną; nie uchybia
    to przepisów o zarządzie i jego kompetencjach; zatem w każdej sprawie każdy
    właściciel może współdziałać w zarządzie - według mnie szczególnie wtedy gdy
    nawet niektórzy tylko członkowie nie chcą lub nie mogą wykonywać swych
    czynności;
    jest też inna droga - jeżeli naprawdę ci członkowie nie chcą współdziałać w
    zarządzie, a nie zostali odwołani, to można złożyć do sądu wniosek o
    ustanowienie zarządcy przymusowego przez sąd, który określi jednocześnie
    zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie; jest to możliwe w
    takich sytuacjach jak niepowołanie zarządu lub powołanie ale niewypełnianie
    przez niego swoich obowiązków;
    ostatnie możliwe rozwiązanie - od razu podjąć nową uchwałę o ustanowieniu
    nowego, tym razem jednoosobowego zarządu - wszyscy członkowie wspólnoty
    podejmują taką uchwałę w trybie art.20 ustawy o własności lokali; w uchwale
    tej wtedy należy zaznaczyć, że uprzednia uchwała o powołaniu trzyosobowego
    zarządu nie obowiązuje;
    można połączyć uchwały o odwołaniu całego zarządu i następnie podjęcie
    uchwały o powołaniu nowego, jednoosobowego zarządu i na członka zarządu tego
    który chce nim być; nie ma co nikogo zmuszać do funkcji, którą nie chce
    pełnić, bo jeszcze będzie działał na szkodę wspólnoty

    pzdr