  • Data: 2023-04-21 01:31:14
    Temat: Re: Zaraza
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-04-20, Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    0I%5BAuthor%5D

> [...]
    > nadaje bo dane są "zbiasowane" przez sam fakt że ktoś do tej ich ankiety
    > dotarł. Wiadać to choćby po tym że więcej ludzi deklaruje że wiedzę o
    > szczepieniach czerpie z "expert materials" i "scientific literature" niż
    > z mediów a ponad 30% zna jakąś indyjska szczepionkę i ma co do niej
    > jakieś przemyślenia;) Obstawiam że to tradycyjnie rozdali te ankiety
    > studentom. Co by zresztą potwierdzało "Author contribution" - IM jest
    > tylko przy "investigation" - czy to przypadkiem nie oznacza zbierania
    > materiałów, bo "śledztwa" w publikacji nie widzę? Więc w temacie covida

    To tak nie działa. Co jest istotne, że bierze udział w pracach
    związanych z tym tematem (nie kowidem, pediatrią). Jakby nie miała tu
    żadnej ekstra wiedzy, to by nikt z nią nie współpracował ani nie
    publikował. Słowem, uwierzytelnia ją praca w zespole, a zespół
    czasopisma, w krórych są te publikacje. To są z tego co widzę,
    czasopisma o IF >3, co w zupełności wystarczy. A kowid jest niejako przy
    okazji. Oczywiście zdarza się też, że kogoś do publikacji doczepią, ale
    jak wkład jest wyłącznie techniczny (np. robiła tylko zastrzyki :), to
    raczej na listę autorów trafić nie powinna. Zresztą chyba sobie nie
    wyobrażasz, że jest np. akademickim/klinicznym pediatrą ale akurat o
    efektach kowida na dzieci ma pojęcie mniejsze od Ciebie? :)

    W dodatku, to może być klasyczny wierzchołek góry lodowej, bo nie zawsze
    się wszystko publikuje i daje publikować. Poza tym, publikacje
    generalnie dotyczą rzeczy w nowych (publikacyjnie), a ekspertyza dotyczy
    często rozszerzonego rdzenia konkretnej dziedziny, czegoś co jest już
    dość dobrze znane. Oczywiście można być w tej awangardzie i mieć i to i
    to, ale ciężko się spodziewać, że prasa codzienna będzie pytała
    wyłącznie noblistów i tych z samej czołówki, a nie bycie w awangardzie
    nie oznacza, że się człowiek na tym nie zna.
    Nie obrażaj więc babki, o której de facto nic nie wiesz, a też nie masz
    za bardzo jak ocenić.

> [...]
    > o szczepieniach, szansa na to że przy okazji epidemii należy dokonać
    > "pozytywnych poprawek wizerunku" a jednocześnie pani jest członkiem
    > zarządu Polskiego Towarzystwa Wakcylologii, które w statucie "1.
    > Upowszechnianie wiedzy o szczepieniach ochronnych, profilaktyce i
    > leczeniu chorób, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki chorób
    > zakaźnych oraz wiedzy o ochronie zdrowia." Niby do niczego złego nie
    > musi prowadzić ale tu _jest_ konflikt interesów - pani pisze artykuł,
    > który jako konkluzję przyjmuje cele statutowe organizacji w zarządzie

    Konflikt interesu w nauce dotyczy głownie płaszczyzny finansowej - np.
    czy autor zyska coś wymiernego finansowo publikując takie a nie inne
    dane. Tu mamy zbieżność celi statutowych jakiejś instytucji z opiniami
    autorów publikacji. Trochę by było głupio, gdyby zasiadała w tym
    zarządzie i nie wierzyła w cele organizacji, którą wspólzarządza.

    --
    Marcin