    From: "Olo" <o...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zapłata z weksla (długie)
    Date: Fri, 28 Feb 2003 07:43:18 GMT

    > Poszukaj na forum prawnym http://forum.sow.pl - widziałem tam kiedyś taki
    > problem z rozwiązaniem. Jeśli nie znajdziesz- zapytaj ponownie ;-)
    >
    > Leszek

    Witam,
    Dzięki za link, niestety dzięki niemu udało mi się rozwiązać mój problem
    tylko częściowo.

    Oto co do tej pory udało mi się dowiedzieć:
    W moim wypadku (weksel własny, poręczony), powinienem złożyć weksel do
    zapłaty w siedzibie domicyliata w dniu oznaczonym na wekslu lub w ciągu
    dwóch następnych dni roboczych, można to zrobić na trzy sposoby:
    1. W drodze umowy z domicylitem w ramach której bank przyjmuje weksel w
    inkaso i w naszym imieniu uzyskuje zapłatę z weksla (oczywiście o ile
    dłużnik się zjawi).
    2. Poprzez indos (indos o charakterze pełnomocniczym) na bank w celu
    uzyskania zapłaty z weksla.
    Pierwsze dwa sposoby wymagają chęci współpracy ze strony domicyliata (tutaj:
    bank spółdzielczy), ale w moim wypadku sposoby niestety nie do zastosowania
    ponieważ pracownicy banku oznaczonego na wekslu jako miejsce płatności nie
    mają pojęcia o sprawach wekslowych i nie przyjmą ode mnie takiego zlecenila.
    Pozostaje w takim razie trzeci sposób:
    3. Osobiste wstawiennictwo w banku w oznaczonym dniu i czekanie na zapłatę.
    Wcześniej należy zawiadomić dłużnika że będziemy na niego czekać.

    W dalszym ciągu nie czuję się pewnie i nie wiem czy przyjąłem dobry kierunek
    działań. Bardzo proszę o wszelkie sugestie i wskazówki (mam nadzieje że
    wywiąże się rozmowa ponieważ mam jeszcze ok. 100 pytań :-): np. ustawa mówi
    że w dniu wykupu weksla powinienem się zgłosić do siedziby domicyliata i
    złożyć weksel do zapłaty? co to oznacza? komu mam weksel przedstawić aby
    wszystko było w porządku? może wystarczy jak zjawię się w banku i będę
    czekał na dłużnika? jak go rozpoznam (nigdy go nie widziałem), itd, itd -
    ale zanim zacznę o to pytać, chciałbym wiedzieć czy osobiste wstawiennictwo
    to dobra droga.

    Na początku pewnie zapytacie dlaczego nie zrezygnować z procedury zapłaty z
    wekslu tylko poczekać aż termin minie i od razu udać się do sądu. Otóż
    weksel jest poręczony i istnieje możliwość utraty praw do tego poręczenia w
    wypadku gdybym nie dopełnił prawidłowo procedury.

    Pozdrawiam i czekam na szybkie i rzeczowe wskazówki (na podjęcie decyzji mam
    czas tylko do poniedziałku).
    Olo