    From: "Herman" <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zameldowanie dziecka
    Date: Thu, 5 Oct 2006 00:41:07 +0200

    >Obywatelstwa mieć nie musi, ale potrzebuje jakiegoś dokumentu
    >upoważniającego do pobytu w RP (lista możliwości w art. 26 ustawy o
    >ewidencji ludności i dowodach osobistych).

    Ok, dzięki poczytam.

    >A tego nie da się załatwić w ambasadzie?

    Nie da się. Poza tym ambasada nie zajmuje się sprawami osób które "uciekły"
    oraz są poszukiwane listem gończym w kraju który reprezentuje ambasada,
    zwykle słyszę coś w rodzaju "Niech Pan załatwia swoje sprawy tam gdzie Pan
    prosił azyl".

    >Nie znam prawa ukraińskiego, ale teoretycznie jeśli dziecku przysługuje
    >z mocy prawa obywatelstwo ukraińskie, to zgoda rodzica nie powinna mieć
    >tu nic do rzeczy.

    Przysługuje? raczej MOŻE otrzymać obywatelstwo. Czego jednak nie chcemy(bo
    wiąże się to z kilka miesięcznym wyjazdem, który jest nie możliwy podczas
    trwania procedury azylowej żony, bo grozi zakazem wjazdu do Polski).

    >Poza tym, tak na szybko, to z art. 13 ust. 2 ustawy o udzielaniu
    >cudzoziemcom ochrony na terytorium RP wynikałoby, że Twojemu dziecku
    >przysługuje status uchodźcy. A to chyba rozwiązałoby Twoje problemy?

    Tak... Hmmm jak by to wytłumaczyć, w URiC powiedzieli że według ich praktyki
    dziecko jest wpisywane w dokumenty matki, do ojca wpisują w szeczególnych
    przypadkach(brak matki), ten jako taki przypadek sie nie kwalifikuje, więc
    prowadzą procedurę nadania żone statusu uchodźcy(choć otwarcie mówią że nie
    są w stanie powiedzieć czy ona może go otrzymać), co może potrwać(już trwa
    4 miesiące), żona dostała "tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca",
    choć również posiada kartę pobytu do której to karty dziecka nie da się
    wpisać bo dziecko nie posiada zameldowania... koło się zamyka.