  • Data: 2007-03-14 16:44:56
    Temat: Re: Zakupy przez Internet -> odbiór osobisty -> zwrot towaru
    Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

    > zdaje sie ze mowimy o tym samym?
    > pytanie tylko, co z przedsiebiorca, ktory umozliwia zawarcie umowy taka droga, a
    > nie respektuje uprawnienia konsumenta.

    dobra, dalem sie zbic z tropu. na szczescie tylko na chwile. Obaj niestety
    jestescie w bledzie i zgodni tylko co do tego, ze sie wzajemnie rozumiecie.
    Wszystko to co napisaliscie - a zatem konkludujac:

    jesli jest mozliwe zawarcie umowy przez przykladowy telefon, to znaczy ze Wasz
    kontrahent zorganizowal w taki sposob swoja dzialalnosc (i konsekwentnie
    przysluguje Wam odstapienie od umowy)

    byloby prawda, jesli przepis nie zawieralby warunku. Musialby brzmiec w sposob
    +- taki:
    "Umowy zawierane w szczegolnosci przez [...] telefon, sa umowami na odleglosc."
    koniec

    Wtedy, jak najbardziej, kazda umowa zawierana na odleglosc, rowniez ta z
    zagadki, powodowalaby, ze przysluguje Wam uprawnienie do odstapienia od umowy w
    terminach ustawowo okreslonych.

    Ale przedmiotowy artykul zawiera warunek jaki musi zostac spelniony, zeby umowa
    zawarta za pomoca srodkow porozumiewania na odleglosc, mogla zostac uznana za
    umowe na odleglosc w rozumieniu ustawy - przedsiebiorca MUSI miec zorganizowana
    dzialalnosc wlasnie w taki sposob.
    Co to oznacza w praktyce? Na to wskazuja posrednio pozostale przepisy tej ustawy
    oraz sam przepis art. 6 ust. 1, czyli reklamy w internecie i mozliwosc z
    jednoczesna mozliwoscia zamowienia, reklamowki z druczkami zwrotnymi,
    automatyczne systemy wywolujace, czy obowiazki, jakie musi spelniac
    przedsiebiorca organizujacy w ten sposob swoja dzialalnosc, jesli chce dotrzec
    do klienta (np. wymog uzyskania zgody).
    Wracajac do historyjki z zagadki - w tym przypadku, aby mozna bylo powolac sie
    na uprawnienie odstapienia od umowy, przedsiebiorca oferujacy maszyny do
    zawracania wody, musialby na rozsylanych badz prezentowanych przez siebie
    reklamowkach dopisac formule np. taka :przyjmujemy zamowienia telefonicznie pod
    nr takim a takim".
    I rzeczywiscie, przykladowy dialog oraz jego efekt w postaci wydania towaru, jak
    najbardziej jest umowa bo oferta i umowa zawiera essentialia negoti, niemniej
    jednak NIE STANOWI umowy na odleglosc w rozumieniu ustawy o ochronie niektorych
    praw konsumentow i odpowiedzialnosci za szkode wyrzadzona przez produkt
    niebezpieczny. A co za tym idzie - nici z mozliwosci odstapienia od umowy.

    Dlaczego? W ten sposob mozna by dzwonic do kazdej firmy sprzedajacej
    jakiekolwiek towary, pytac o cene i mowic "dobra zaraz jestem". Oczywiscie
    nieswiadomy niczego przedsiebiorca nie dostarczy Wam informacji o ktorych mowa w
    art. 9, a Wy z powodzeniem bedziecie mogli przez 3 miesiace korzystac do woli z
    zakupionego towaru z przekonaniem, ze przed uplywem 3 miesiecy towar zwrocicie.
    Pomysl faktycznie nieglupi, na szczescie z uwagi na zapisy ustawowe - raczej
    ciezki do realizacji w praktyce.

    konkludujac - jesli sami bladzicie - nie wprowadzajcie reszty forum w blad.

    pozdrawiam
    d.