    From: leszek <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
    Date: Fri, 26 Sep 2008 05:32:05 -0700 (PDT)

    On Sep 25, 2:36 pm, Patryk Włos <a...@o...pl> wrote:
    > Chciałbym zweryfikować pomysł, jaki przyszedł mi niedawno do głowy:
    >
    > Otóż firma X podpisuje z pracownikiem Janem Kowalskim umowę
    > cywilno-prawną (nazwijmy ją roboczo "zakazem konkurencji").
    >
    > Umowa ta nie jest przy tym dodatkiem do innej umowy, ale całkiem
    > samodzielną umową, w ramach której Jan Kowalski dostaje kasę za samo jej
    > przestrzeganie.
    >
    > Umowa jest zawarta na np. 3 lata. Jan Kowalski w zamian za zapłatę np.
    > 100 PLN/mc zobowiązuje się do nie wchodzenia w jakiekolwiek umowy o
    > pracę, zlecenie, o dzieło, zakładania DG itd., z wyjątkiem wymienionych
> [...]

    Jeśli taka umowa na stanowic opcję wygodnego dla pracodawcy obejścia
    formy opisanej w Kodeksie Pracy art. 101 (2) § 1 Kp zakazu konkurencji
    po ustaniu stosunku pracy, to taka umowa jest świstkiem papieru. Jako
    pracownik możesz ją spokojnie podpisac, a po odejściu z pracy olać.
    Jest ogólna zasada prawna, że umowy podpisane pod przymusem są z mocy
    prawa nieważne.
    Zaś sama forma tej umowy dowodzi, ze tu byl przymus
    - stosunek pracodawca-pracobiorca, gdzie pracodawca jest stroną
    silniejszą, może stosować groźbę zwolnienia z pracy
    - absolutnie nieproporcjonalne prawa i obowiązki stron. Po stronie
    pracodawcy jest zobowiązanie symbolicznej kwoty 100 zlotych, zaś po
    stronie pracobiorcy bardzo niekorzystne dla niego ograniczenie i jakaś
    kosmiczna kwota odszkodowania. Jest to umowa jednostronnie korzystna
    dla procodawcy, zas pracobiorca nie ma z niej żadnej korzyści, poza
    jakąś smieszną kwota, ma wyłącznie drastyczne ograniczenie. Takiej
    umowy przeciez żaden czlowiek dobrowolnie nie podpisze, przymus jest
    ewidentny.