    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS - odsetki od nadpłaconych składek (długie)
    Date: Thu, 15 Jan 2009 00:54:14 +0100

    On Wed, 14 Jan 2009, bubu wrote:

    > Pozostała sprawa odsetek od nienależnie nadpłaconych składek (z tytułu
    > prowadzenia działalności gospodarczej w latach 2005-2006).
    >
    > W dniu 6.02.2008 złożyłem korektę (ZZA) oraz wystąpiłem o wypłatę nienależnie
    > nadpłaconych składek i w tym samym dniu tj. 6.02.2008 odrębnym pismem
    > wystąpiłem o zwrot odsetek za okres przetrzymywania składek.
    >
    > Składki wypłacono, a odsetki nie.

    Moim zdaniem, jeśli *sam* wpłaciłeś te składki, zgodnie z *własną*
    deklaracją, to nie ma siły - nie wypłacą i na mój rozum wygrają
    przed sądem.
    Co innego jakby ZUS wydał *decyzję*, która *przymusem* *wbrew*
    Twojej deklaracji i woli ustanawiałaby obowiązek zapłaty
    (egzekwowalny).
    ZUS nie może odpowiadać za to, że ubezpieczony z własnej, nieprzymuszonej
    woli :P, błędnie wpłacał zawyżone składki.
    Stawiam na takie postawienie sprawy - i spróbuj znaleźć w przepisach
    (zdaje się ustawa o SUS odsyła do Ordynacji Podatkowej) dziurę
    w tym rozumowaniu.
    IMHO & AFAIK - nie ma :(

    > Wczoraj tj 13.01.2009 odbyły się rozprawy.
    > Odsetki od spóźnionej renty zostały mi przyznane.
    >
    > Odsetki od nienależnie nadpłaconych składek nie - Sąd uzasadnił brakiem
    > terminowego odwołania od decyzji ZUS z dnia 26.05.2008 (w decyzji ZUSu było
    > pouczenie o odwołaniu - ale przecież sprawa była już w Sądzie od marca 2008).

    Na mój rozum to jest sprawa odrębna, nie wiem czy sąd skorzystał
    z okazji (powołania się na formalność celem uchylenia się od
    zajęcia stanowiska merytorycznego :)) i czy w *tej* sprawie
    rozstrzygnięcie ma luki.
    Odnoszę się wyłącznie do meritum - jak wyżej.

    Znane na .podatki, na której również parapodatki się omawia,
    a sprawa "nadpłaty" od czasu do czasu wychodzi, kiedy ktoś
    chce skorzystac z ubezpieczenia chorobowego (na DG dobrowolne)
    i ZUS mu wyciąga z zanadrza że 4 lata temu nie dopłacił
    5 groszy więc został "wykluczony".
    Procedura jest standardowa - proces (bo bez procesu, mimo że
    racja jest OCZYWIŚCIE po stronie [nie]ubeczpieczonego ZUS
    odmawia), zwrot kwoty się należy, zwrot odsetek nie: "ubezpieczony
    jest sam sobie winien że płacił nienależne składki".
    Mógł nie ujmować ich w deklaracji.
    Mógł "niezwłocznie" skorygować deklaracje.
    I basta.

    [...]
    > Czy skarga do Sądu Apelacyjnego ma szanse być rozpatrzona pozytywnie ?

    1. nie jestem prawnikiem
    2, "każdy odpowiada za siebie"
    3. jak to widzę widzisz wyżej.
    Jakbyś przypadkiem wygrał KONIECZNIE napisz :D

    > Czy ZUS ma prawo do wydawania decyzji w sprawie odsetek ?
    > (W momencie uprawomocnienia wyroku przyznającego rentę składki stają się
    > nadpłacone z winy ZUS - nie mogłem złożyć korekty przed uprawomocnieniem się
    > wyroku.

    Na .podatki była (wczoraj) interpretacja MF, coś w stylu "przecież
    podatnicy mogli stosować zasady unijne wbrew rozporządzeniu" :P

    Już wyjaśniam: MOGŁES złożyć korektę (podobnie jak wszyscy użyszkodnicy
    samochodów osobowych MOGLI odliczyć VAT od paliwa - i iść do sądu,
    po uprzednim przymusowym wyrwaniu z konta podatku naliczonego
    decyzją US oczywiscie :>).

    To że ZUS by jej nie uznał i WYZEGZEKWOWAŁ świadczenia tak jak
    (ZUS) uważa, to jedno. Albo odmówił przyjęcia korekty i wypłaty
    należnego zwrotu.
    A to że *formalnie* "ubezpieczony dobrowolnie płacił" to drugie :(
    Pieniadze trzeba by zapłacić te same, ale "pod przymusem".
    Znaczy w wyniku błędnej decyzji wydanej przez ZUS (a wtedy to
    już odsetki się należą).

    Acha: nie krzycz po mnie za takie postawienie sprawy :|
    Ustawy głosuje Sejm... Warszawa, Wiejska, jakoś tak.

    BTW: metoda na "nieuznany zwrot" jest stosowana również wobec US
    w "śliskich" sprawach: zamiast narażać się że przy kontroli
    US zastosuje sankcje, nałoży kary i tak dalej i dopiero trzeba
    będzie się użerać aby "odkręcić", składa się taką deklarację
    jak US sobie "życzy" po czym składa się korektę - z wyjaśnieniem
    wedle ustawy. I jak US odmówi (a skoro nie jest "jak sobie
    życzy" to odmówi) dopiero z tym odwołanie do IS i odwołanie
    do WSA.

    Doskonale wiem, że dobrze się gada "po"... (tak dla porządku
    napiszę), bo najpierw trzeba mieć pomysł "jak to się skończy"
    a pewnie na początku nie wiedziałeś.

    > ZUS twierdzi, że odsetki należą się tylko za opóźnienia w wypłacie
    > składek po złożeniu korekty - okres przetrzymywania moich pieniędzy przez ZUS
    > jest pomijany)

    "Nie czuję się zaskoczony".
    Niemniej, jak piszę: jeślibyś jednak walczył i wygrał, to koniecznie daj
    znać (na .prawo.podatki). Z zacytowaniem uzasadnienia wyroku!
    (jakbyś walczył i przegrał to też daj znać, ale nikt się chyba nie
    zdziwi).

    pzdr, Gotfryd
    (DG - KPiR, VAT, ZUS)